Anna Karin D

Energiförsörjning på bakgårdslöpning nummer två

En reflektion efter mitt andra bakgårdslöpningsförsök, som höll aningen längre än det första:

Inte så värst mycket längre.

Men jag avverkade åtminstone 4 ytterligare kilometer och blev denna gång inte slagen av Väggen. Denna gång sinade energi och kraft så sakteliga istället, speciellt under det sista och näst sista varvet. 

Jag blev matt och klen.

Den muskulära klenheten i kombination med att jag tappade motivationen gjorde att jag inte på några villkor kunde förmå mig till mer än 46,2.  Det innebar att jag slog mitt längdrekord på 45 kilometer med en futtig dryg kilometer, men tanken på rekordet höll benen igång. Sedan slutade hjärnan övertala benen att de fortfarande var löpdugliga och då dog all aktivitet. Jag väggade mentalt istället.

Undrar om det hade gått att fortsätta om bara skallen hade piskat lite mer? Om motivationen kvarstått?  Säj det. Det blir nästa utmaning.

Vad ändrade jag då?

Jo:

Beträffande löprundorna gjorde jag dem 200 meter längre, valde bort den grymt backiga 7-km-rundan och valde istället "nästansexan" plus 1,2an med P-platslöpning för exakt sträcka. Det medförde att jag efter 5 varv plockat på mig en extra kilometer nästan gratis..

När det gäller kost och näring gjorde jag också justeringar: Jag pressade i mig (hemskt tidigt!) en mer substantiell frukost en dryg timma före start. Förra gången drack jag bara en smoothie. Nu hade jag förberett overnight oats med russin och banan, i havremjölk. Mer energi men snällare än min vanliga mer hårdtuggade myssli mot min  morgonstökiga mage, tänkte jag. Det blev rätt stökigt ändå, men funkade. 

Efter varv ett bara vatten. Magen sa NEJ till allt annat. En översöt liquid gel med koffein efter varv två, en ickesöt gel (gel förresten? Eller Niveacreme?) från Maurten efter varv tre. Ett smart drag var Digestivekexen - de satt som en smäck, jag till och med längtade efter dem. Två stycken. I små delar..efter varv tre, fyra och fem. Två små saltlakritsbitar petade jag också i mig, bröt bra mot det söta.

Dessutom drack jag en flaska (3,5 dl) Resorb Sport fördelat på lite under varje paus. Smakade lite märkligt med den saltsöta brytningen, men var klart drickbar. Innehåller salter /mineraler bland annat magnesium förutom sockret då.  Gjorde mig törstig?

Det kändes som allt jag drack och åt låg kvar i magen utan att gå vidare, kluckade runt där och gjorde mig uppsvälld och lite lite illamående (Jag har så svårt jag att få i mig när jag springer, hur ska jag öva på detta? Går det eller är jag ett hopplöst fall? Tänker på Rune Larsson och hans pizza och glas rött och sedan springa vidare, herregud hur klarar han det?? En verklig matsmältningsmässig begåvning) men lite nytta måste det ändå har gjort, för jag väggade alltså inte. Skavdes bara ner. Mattades. Och tappade alltså motivationen och förmågan att övertala musklerna, en själslig utnötning.

Bakgårdpartner Per, som powerwalkade, tuggade i sig bananer klasvis, smaskade energibars så smulorna for, klunkade smoothies, gels och litervis med Resorb. Jag blev nästan orolig, men han mådde fint. Då blev jag lite avis istället. Det är inte mycket jag lyckades pressa ner, men det är mycket mycket mer än jag lyckats med under långa lopp tidigare i karriären.

Efter långa tränings/löprundor eller tävlingar brukar jag alltid drabbas av "spring i benen" natten efteråt. Extremt jobbigt med dessa rastlösa ben som verkar vilja fortsätta några rundor till, klockan 03:15, resten av mig är trött men benen kliar bränner och springer, det är en plåga.

Denna gång kände jag inte av det alls. Det tillskriver jag Resorben. Eller magnesiumet, då som jag tydligen har tagit till mig.

Lite att tänka på! 

Jag ska göra det igen. Jag är helt såld på konceptet, fascinerad, hooked! Planerar nya strategier, förändringar....men först ska kroppen läka, vila och bli stark. Klok och förståndig.

Nu har både huvud och ben sprungit klart.  För denna gång!

2019-06-01 07:02.


Kommentarer till blogginlägget


Så himla häftigt projekt detta med backyard och långdistans är. Ger löpningen (och gången) en dimension till.
Helt klart har Resorben hjälpt dig (och mig) till en mycket bättre balans i kroppen.
Vilken totallyckad dag vi fick, båda med långdistansrekord med oss hem.
Det mentala är så betydelsefullt.
Du gjorde rätt som följde tanken, inte mer (längre) idag. Detta är superbra!
Nästa gång har du ny målsättning.
Vi ska göra detta fler gånger. 😃
2019-06-01