Anna Karin D

Energifrågan

Energiförsörjning är svårt!

Och nu tänker jag inte på viktiga saker som kol och olja kontra förnyelsebart, utan helt egoistiskt och navelskådande  på MIN energiförsörjning.

Hur håller jag energinivån uppe under långa löppass? Att bli trött i benen är en sak, det är ofrånkomligt, men att bränslet  plötsligt tar slut så som det gjorde på sista varvet av min bakgårdslöpning borde väl gå att undvika? 

Nu har jag som sagt aldrig så tydligt gått i väggen förut. Men, och det tycker jag är lite konstigt, jag har heller aldrig varit så noga med att få i mig och fylla på energi regelbundet under passet. (Helt enkelt för att det är lättare att få i sig saker när löpningen pausas i över tio minuter.)  Det borde ju garantera för att inte ta slut, så plötsligt, eller hur?

Jag har sprungit två maror och en 45:a. Under marorna drack jag bara i princip lite vatten, och någon mun honungsvatten på den första. På den i Japan klarade jag mig utan. Ingen vägg. På ultravasan åt jag lite kex, godis och en gel. Det funkade.

Jag hade då inte laddat mer än genom att äta vanlig mat och vanlig frukost - (ok, inte i Japan. Hotellfrukosten där bestod av fisk, alger och ris, den kändes som ett litet vågspel, så jag skippade den och åt riskakor med jordnötssmör istället).

Inför två lopp har jag av någon anledning satsat på en ordentlig förebyggande kolhydratladdning. Första gången före min planerat första mara: Stockholm Marathon 1981. Jag var då seedad och fick ett kostuppladdningsprogram av min tränare. Det gick helt åt skogen. Samlade på mig 4 kilo vätska, musklerna krampade på ett otäckt sätt och jag fick bryta efter tre kilometer.

Andra gången var på senare år, P och jag skulle springa Prinsens Minne i Halmstad och jag satsade på att ladda med Vitargo före loppet. Jag hade gjort stora framsteg med min veteranlöpning då och ville göra en riktigt bra halva....men, nej. Och nu snackar vi inte om att springa in i väggen, utan en total energilöshet från början till slut. Som om alla depååer var tomma från början! Hemskt obehagligt! Efter loppet fick jag till råga på allt en helt osannolik träningsvärk. 

Slutsats: bättre att INTE fylla på med energi under passet? Köra på en preventiv frukost bara?  Eller fylla på med annat än socker? Protein? 

2019-05-26 07:24.


Kommentarer till blogginlägget


Intressant fråga! Din kropp kanske helt enkelt tar upp vanlig frukost/mat väldigt bra och det blir för mycket med tex Vitargo. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad du stoppade i dig i Skrylle, men det var inget jag reagerade särskilt på när jag läste det, utan det lät som en mix som borde funka för dig. Kan ju vara så att även om du stoppade i dig något vid varje paus så innehöll det inte tillräckligt mycket energi för att hjälpa hur länge som helst. Tillsammans med lite för lite sömn gjorde det att väggen så småningom dök upp.

Nu springer jag ju inte långa lopp längre, men när jag gjorde det var det min vanliga (starkt kolhydratbaserade) mat inför lopp och sedan medburna gels och dricka samt den dricka som erbjudits under loppet som jag körde på.
2019-05-26



Oatly chokladhavredryck, två liquid gel, en smoothie... Ja, för lite eller för mycket, det är frågan! Kroppen är överraskande....
Att jag tog slut på min bakgård är egentligen mindre förvånande än att jag inte tog slut på en mara utan vare sig dryck eller energi!
Tack för din kommentar Helena



2019-05-26



Detta är intressant. Är det tillfälligheter, eller andra faktorer som också spelar roll?
Jag tror inte längre (själv gjort misstaget) på special uppladdning. Det är ute!
Absolut normal kost innan långpasset.
Påfyllningen under din backyard tycker jag verkar optimal. På det igen, fler tester. Som sagt, intressant.

2019-05-26



Jag tror inte på att äta mycket annorlunda än man brukar, kroppen är ett vanedjur. Lite mer nån dag eller två innan kanske, men bara lite och inga konstiga saker.
2019-05-28



Ja, så tror jag också, Eric! Mina matexperiment har aldrig lyckats.

Men nytt för mig är hur jag ska få i mig energi UNDER TIDEN.....och vad....
2019-05-28



Vanlig förplägnad på den ultra jag "brukar" springa är vatten, sportdryck, buljong, kaffe, banan, apelsin, saltgurka, chips, jordnötter, strövargodis och kanelbulle. Halvvägs korv med bröd.
På vasaloppet är det vatten, sportdryck, blåbärssoppa, buljong, kaffe, vetebulle och saltgurka om jag minns rätt.
Båda dessa är man igång 6-12 timmar och ovanstående brukar räcka långt.
2019-05-29



Vanlig förplägnad på den ultra jag "brukar" springa är vatten, sportdryck, buljong, kaffe, banan, apelsin, saltgurka, chips, jordnötter, strövargodis och kanelbulle. Halvvägs korv med bröd.
På vasaloppet är det vatten, sportdryck, blåbärssoppa, buljong, kaffe, vetebulle och saltgurka om jag minns rätt.
Båda dessa är man igång 6-12 timmar och ovanstående brukar räcka långt.
2019-05-29



Jisses! Korv med bröd!
Du har en mage som är snäll....
Jag har enormt svårt för fast föda
2019-05-29



...när jag springer! :-)
2019-05-29