En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Utvärdering

Ärlighet varar längst och därför kan jag säga att jag inte har utfört min planerade träning till 100%. Jag måste säga att det har varit tufft att hinna med all träning men jag måste också säga att jag har varit lite tuff mot mig själv när det kommer till planeringen av träning. Då jag utöver detta tränat fotboll 3 gånger i veckan. Det har varit svårt att hinna med träning nästan varje dag och några anledningarna till det har varit skador, sjukdomar och mycket skolarbeten. Skador, sjukdomar och skolarbeten har varit förhinder under denna period men jag är lyckligt lottad som inte dragit på mig någon längre skada eller sjukdom som kunnat stå i vägen för mig och mina träningar. Utifrån borgskalan kan jag läsa av att majoriteten av mina träningspass har legat i dem högre pulszonerna. De träningarna som har legat i de högra pulszonerna har varit fotbollsträningarna. Tempot på fotbollsträningarna har varit väldigt högt vilket innebär mycket springa och flås. Det kan vara en av anledningarna till att det varit svårt att hinna med min egna planering. 

Som det känns nu efter denna period vi har arbetat med Funbeat och tränat efter våra egna träningsscheman så känns det som att min fysiska förmåga har påverkats positivt av min träning. Väldigt positivt. Det känns som att jag har blivit betydligt mer stabil och starkare i kroppen samtidigt som kondition har blivit något bättre. Jag märker skillnad på mina träningar nu att jag orkar springa mera utan att behöva vila. Om jag idag skulle göra en till avstämning på mitt målsättning tror jag att jag skulle kunna springa 3 km på runt 19 minuter.

Att tänka på återhämtning såsom kost och sömn/vila är väldigt viktigt när man tränar mycket. Det har för mig varit viktigt att tänka på dessa faktorer under denna period. Kosten är extremt viktig både innan och efter träning. Att träna utan att ha fått i sig kolhydrater och energi kommer leda till att man inte orkar utföra träningen. Under denna period har jag märkt att jag har börjat äta mer framförallt efter träning. Det sägs att man helst ska få i sig någon mat innan 30 minuter efter träning för att då ökar vätskehalten i muskeln vilket är positivt för muskeluppbyggnaden. En annan sak med återhämtningsmål är att det leder till att prestationsnivån blir högre nästa träningspass. Sömn är också en viktig faktor och jag känner av om jag har sovit för lite. Träningen efter en dålig natt sömn för mig blir oftast sämre än om jag sover ordentligt. Och träningen har gjort att min stress minskat. Om vi t.ex har ett prov som jag måste plugga till så har jag lättare att plugga till provet om jag har fått träna innan.

Definitionen av konditionsträning är att dynamiskt arbeta med större muskelgrupper som ger en betydande pulsökning och sedan bibehålls där under en bestämd tid. Vi vill med andra ord förbättra kroppens totala kapacitet till arbete. Av konditionsträningen upplever jag att jag orkar springa mera och längre än vad jag gjorde förut. Jag mår bättre efter att jag varit ute och sprungit.   Den effekt man generellt sätt får av kondition. De positiva effekter som konditionsträning ger är bland annat: Hjärtas slagvolym ökar, hållfastheten hos skelett och ledbrosk ökar, lungornas kapacitet förbättras, blodets förmåga att transportera syra ökar, dina blodfetter påverkas positivt, förmåga att lagra socker och fett i musklerna ökar, stresståligheten ökar, antalet kapillärer ökar samt bättre förmåga att ta hand om mjölksyra vid ansträngning ökar.

Om jag skulle göra om denna uppgiften så är det några saker jag skulle vilja ändra på. Först och främst så skulle jag planera ett lite lättare träningsschema, eftersom det blivit tufft att följa då jag haft andra träningar. Men träningen hade fortfarande varit konditionsträning för att uppnå mitt mål. 

Sammanfattningsvis så tycker jag att Funbeat projektet har varit extremt kul. Det har varit kul att sätta upp ett eget mål som man har behövt träna efter för att nå det. Jag tycker att uppgiften ska föras vidare till kommande elever i i årskurs 9.

2019-05-13 22:59.


Kommentarer till blogginlägget


Jag vill att du utvecklar din del med att beskriva i större utsträckning förväntade effekter av de fysiska förmågan (konditionen) och hälsan av din konditionsträning. Vilka effekter upplever du att du fått och vilka effekter kan man uppnå generellt av konditionsträning?

Ta gärna hjälp av faktabladet som ligger på Classroom.
2019-05-15