Amelia Martin

Mina slutliga mål under konditionsträning

Jag har alltså under 3 veckor arbetat med en konditions baserad schema som utgick ifrån min personliga plan på hur just jag vill utveckla min kondition. Jag utgick först ifrån mitt peep test som jag gjorde i skolan och kom till nivå 7, och det var innan jag påbörjade mitt schema.Jag utgick även ifrån hur mina pass var uppbyggda innan jag började med mitt schema med att passen som jag utförde innan själva ämnet så låg jag på en medelintensiv och hög intensiv puls med en bra återhämtning.

 Själva processen gick bra, men jag stötte på lite hinder på vägen pågrund av  sjukdom.Själva förkylningen påverkade både mitt fysiska och psykiska hälsa med att försöka utföra min planering. Jag kunde knappt göra något för att jag behövde vila och ta det lugnt. Jag kände hur min kropp blev väldigt svag och jag var  mentalt nere som ledde till att jag hade ingen sorts motivation till något. Jag bestämde då för att ändra  mitt schema med att  gå en rask lång promenad varje dag. Promenaden låg på 4/5km. 

Min raska promenad som jag tog varje dag påverkade min kropp otroligt bra både fysiskt och psykiskt.Påverkan ledde till att jag kände mig mycket bättre i mitt mående med att jag kände att det blev som en stress real leave. Den raska promenaden hade även en påverkan på min kropp med att jag kände att min oro och stress över skolan slutade när jag gick ut i den friska luften och kunde rensa tankarna lite. Just med att jag lider redan av ganska grova stress symptom så leder det till att min kropp blir öm och får som en sorts smärta. 

Passet var även gjord för att jag skulle kunna uppnå en medelintensiv träning som ledde till att jag även jobbade på en bra  återhämtnings metod pågrund av min förkylning.Innan förkylningen gick igång så följde jag mitt schema väldigt bra med att jag gick till gymmet 3 gånger i veckan. Jag ändrade även mitt pass med att jag utgick mer ifrån ett konditions baserat pass än att bara köra fria vikter hela tiden och bygga upp muskler. Jag kände hur varje pass gav mig möjligheten att komma upp i en hög intensiv puls och hur pulsen långsamt försvann med min snabba återhämtning som gav mig möjligheten att fortsätta mer. 

Om jag skulle utveckla mitt schema så hade jag först utgått ifrån schemat som var planerat men jag skulle även velat  utveckla schemat lite med att göra det lite längre som t.ex  att utveckla själva tiden på vardera övning och göra lite varje dag. Hur jag skulle kunna uppnå dessa mål är att jag skulle ha kunnat pressa mig lite mer till gymmet även fast jag hade läxor och sånt i skolan. För i slutändan så påverkar även min träning min sömn, kost och motivationen i skolan.  Lite motion varje dag gör ju ingen skada för någon egentligen den unnar bara din hälsa och ditt mående i slutändan. 

KOST O Sömn:

MIn träning hade en stor påverkan på min hälsa med att jag hade fick en större aptit just med kosten. När jag väll åt mer så fick jag möjligheten att bygga upp mer muskler för att jag krävde mer energi i mig. Träningen hav mig även ett mindre socker sug som jag hade i början av min träning som är jätte skönt. Vilan fick en väldigt bra påverkan med att jag fick en större sömn som ledde till att skolans arbete gick bättre pågrund av återhämtningen av  sömn. 

2019-05-11 17:17.


Kommentarer till blogginlägget