Greta Walleen

Utvärdering

Det gick ganska bra att följa planeringen till en början och jag sprang de första dagarna. Den tredje dagen sträckte jag tyvärr min ljumske så att jag inte kunde springa mer. Istället fick jag byta ut mina springrundor mot promenader. Efter några dagar la jag till lite extra cykelturer också. Det känns väldigt bra att kunna cykla och det gör ju också att jag tar mig till och från skolan, vilket jag gör på cykel hela sommarhalvåret. Om jag inte hade blivit skadad, borde jag kanske ha höjt mitt mål lite eftersom jag satte det lite väl lågt, 3 kilometer sammanlagt är kanske inte så mycket. Om jag satt ett högre mål skulle jag ha delat upp de i delmål under veckan, att jag skulle springa en viss sträcka varje dag så att jag inte stod där i slutet av veckan och hade allt klart. Hade jag inte skadat mig hade jag kunnat utföra mitt mål till hundra procent! Jag var också mycket utomhus under veckorna vilket var bra och jag promenerade och cyklade iallafall upp till mitt mål.

Om jag skulle göra om uppgiften igen så skulle jag nog ha ett svårare mål eller lägga till ett mål på en viss tid, nu var mitt mål att springa 3km men inte hur lång tid det fick ta. Jag skulle också öka antalet kilometer som jag skulle springa men det har jag redan skrivit i början. Då skulle träningen bli mer intensiv och pågå längre, det som kallas duration. Om jag ökade längden jag skulle springa skulle jag behöva öka träningsfrekvensen om jag fortsätter med samma sträcka varje tillfälle. Om jag hade haft ett högre mål skulle det ha fått bättre effekt på min hälsa, jag skulle ha fått bättre ork och kondition och även haft lättare att koncentrera mig i skolan och min syrenupptagningsförmåga hade blivit bättre. Jag hade nog också sovit bättre. Det var nog bra att jag inte hade ett högre mål just denna gång eftersom jag skadade mig. Jag har också haft en period då jag har varit förkyld, tyvärr är jag ofta det på vårarna, och då blir man mer andfådd än vanligt vilket är jobbigt och obehagligt. Det är inte heller alltid bra att motionera när man har en infektion i kroppen.

Min fysiska förmåga har inte kunnat förändras så mycket eftersom jag inte hade ett tillräcklig utmanande mål och då jag varit skadad och förkyld. Jag har iallafall promenera toch cyklat. Genom att också cykla och inte bara promenera kan min fysiska förmåga och syreupptagningsförmåga förbättras vilken den nog har gjort under den här tiden. Men det hade förstås varit mycket bättre om jag hade kunnat springa istället. Jag har även fått äta lite bättre och nyttigare saker för att orka cykla. Det är viktigt att tänka på att man får i sig bra och rätt näringsämnen med lagom fördelning. Jag har bytt ut mjukt bröd mot hårt bröd och dricker inte juice i veckan utan bara på helgerna. Jag har också börjat äta mer protein och grönsaker. Kolhydrater äter jag alltid så att musklerna får bränsle. Lite fett, om det är ett bra fleromättat fett, måste man också få i sig.När jag äter bättre känner jag mig piggare och orkar också mer. Blodsockret blir också jämnare vilket gör att jag kan koncentrera mig bättre och har ett bättre humör. Min sömn har varit lite fram och tillbaka eftersom jag har varit förkyld och haft mycket att göra  skolan. Jag har varit väldigt trött men har ändå inte gått och lagt mig som att jag tvingar mig själv att vara uppe lie längre. Har dock försökt att lägga mig tidigare på kvällarna för att orka träna dagen efter och orka med skolan på dagarna. Just nu har jag varit väldigt trött i skolan och så kan det inte forsätta utan måste somna tidigare på kvällar. Att sova ordentligt är nödvändigt för att återhämta och bygga upp kroppen och gör också att man orkar mer, både träna och gå i skolan. Jag har inte jättebra kondition och blir lätt överansträngd. Men förut när jag gick på karate så orkade jag mer för då rörde man sig mer automatiskt, karaten är något jag saknar och faktiskt behöver i min träning.

Jag tror att min hälsa skulle bli bättre med hjälp av pulsbaserad träning. Men då tycker jag att man borde börja att köra lite pulshöjande och sen fortsätta steg för steg tills man kommer högre upp. För mig skulle pulsbaserad träning kunna hjälpa mig väldigt mycket, min kondition skulle bli bättre och jag skulle orka mer och sova bättre. Dessutom förbränns maten bättre. För att jag inte ska bli överansträngd så är det bra för mig att ta det lite lugnt i början och sedan bygga upp det så att träning blir mer intensiv. Pulsbaserad träning och köra steg för steg är lite likt ett beep-test. I början är det inte alls jobbigt men det blir jobbigare ju fler nivåer man klarar av. Om jag la till lite vikter  så skulle det öka belastningen och vara ännu mer effektivt.

2019-05-13 22:36.


Kommentarer till blogginlägget