Rolf Öhlén

Vägval

Det finns två vägar jag kan cykla till och från jobbet. Nja, det finns betydligt fler men det är antingen rejäla omvägar eller varianter på de två huvudvarianterna, Den ena är raka spåret och tar ca 10 minuter och är ca 2 km, den andra är något längre, ca 3 km och tar ungefär 17 minuter. Så varför ta den längre?

Just nu håller jag på med ICA klassikerns cykeldel "Vätternrundan" så varje extra minut, extra km är värdefull. Men saken är den att när "Vätternrundan" är i hamn funderar jag på att fortsätta cykla och ta den något längre. Varför?

Den korta, snabbare vägen är från utfarten in på Rödstaringen, ner för Kedjevägen ut på Långgatan. längs med Långgatan med villor på båda sidor, över Dalvägen vid rondellen, in på Nipstadsgatan med alla höghus, in på Kyrkvägen där jag brukar leda cykeln uppför backen förbi Vallaskolan, korsar Kyrkvägen, upp till församlingsgården, upp på cyklen och förbi församlingsgården, vinka till husmor om hon står i köksfönstret - har jag tur öppnar hon fönstret och håller ut en kanelbulle som jag nappar åt mig i farten - förbi kyrkogården, över Sabbatsvägen, passerar kyrkan, spurtar in vid f. d. prästgården och bromsar sladdande så gruset sprutar och så är jag framme.

På tillbakavägen är det då naturligtvis utför stora delar förutom Långgatan direkt efter Dalvägen men det motlutet är inte särskilt lång så varför ävlas den något längre vägen utan kanelbullar? Den något längre vägen kunde vara kortare. När jag väl kommit ut på Långgatan och passerat ICA Rödsta och busskuren är det en gräsbevuxen slänt med en slingrande stig uppåt. Stig och stig, det är mer ett ärr i gräsmattan, av fötter och cykelhjul bortnött växtlighet. I yngre år skulle jag nog kört uppåt där men den bekväme 55-åringen håller sig på det betydligt mer lättrampade asfalten.

Istället svänger jag upp på Fågelvägen strax innan Sollefteå Bygg och renovering. Det är en uppförsbacke som planar ut till den svänger av till vänster i 90-graders vinkel. Jag tar till höger, in på gång- och cykelbanan som går under en viadukt där Riksväg 90 går fram. Efter viadukten blir det den jobbigaste stigningen på sträckan, där får jag verkligen kämpa. I början fick jag kliva av cykeln och gå.

Ute på Industrivägen blir motlutet mindre brant men uppe på krönet vid Dalstationen till Hallstabergets slalombacke blir det flackt och sedan är det antingen mest platt eller utför. Till höger har jag mest fält och enstaka hus, till vänster en grässlänt ner på Riksväg 90. Sedan kommer industriområdet, ner för Dalgatan och in på Söderleden, passerar snabbt bebyggelsen och så är det fotbollsplanerna.

Innan Gudlav Bilder skolan svänger jag in på gång- och cykelbanan som går in till vänster som följer en skogsklädd ravin i vars botten en bäck forsar fram.

Jag kunde cykla tvärs igenom ravinen, brant nerför, över en bro över bäcken och sedan brant upp men åter en "naturstig" (bortnött växtlighet). Så småningom går gång- och cykelbanan under en viadukt - Riks 90 igen - och här har jag två alternativ.

Tar jag till höger direkt efter viadukten blir det en tvär 90-graderssväng, en kort, brant backe, förbi en av Sollefteå-Boteå pastorats ekonomibyggnader, in på Sabbatsvägen och här har jag två alternativ till.

Jag kan köra in på Åkersbergsgatan och sedan svänga in på infarten till f. d. Prästgården som dock vid fuktig väderlek ha ett sugande underlag eller så fortsätter ner till kyrkan och svänger in där.

Jag kan också efter viadukten svänga vänster och sedan höger och få en något mindre brant backe där jag kan ta fart från ett medlut strax innan och sedan cykla på den gång- och cykelbana som delar kyrkogården så jag är närmare grönskan och historien.

Jag kommer ut vid en annan av pastoratets ekonomibyggnader, ett garage. Har jag tur är några av gubbarna - och/eller gumman (vaktmästarna) - i närheten så jag kan visa dem hur spänstig och miljömedveten jag är.

Sedan, nedanför församlingsgården svänger jag in på vägen som leder längsmed kyrkogårdens kortsida, över Sabbatsvägen, förbi kyrkan och så framme.

Nackdelen med den något längre vägen är tillbakavägen. Uppförsbacken efter viadukten upp förbi GB skolan upp till Söderleden är rätt dryg. Sedan är det dock rätt lugnt fram till Dalvägen. Där får jag hoppa av cyklen, leda den upp till Industrivägen men sedan är det bara plant eller utför.

Så varför föredrar jag den något längre vägen? Den kortare skulle definitivt vara lättare och mer praktisk, i synnerhet på tillbaka vägen. Yep. Men den något längre vägen ger mer träning för ben och kondition men framför allt är den mer naturskön. Det är därför jag föredrar den.

2019-04-27 20:44.


Kommentarer till blogginlägget

Arkiv

 2019
 maj (12)
​Hroduwulafars underbara resa genom...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
​Hroduwulafars underbara resa genom...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
​Hroduwulafars underbara resa genom...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
Hroduwulafars underbara resa genom Sv...
Hjälp, jag är med pt!
 april (10)
 mars (8)
 februari (1)
 2018
 september (1)
 april (1)
 mars (2)
 februari (1)
 2017
 augusti (1)
 maj (2)
 april (1)
 mars (5)
 februari (5)
 januari (2)
 2016
 december (6)
 mars (5)
 februari (1)
 2015
 november (1)
 oktober (7)
 augusti (3)
 juni (5)
 april (2)
 mars (12)
 februari (1)
 januari (6)
 2014
 november (1)
 september (2)
 mars (3)
 februari (2)
 januari (3)
 2013
 december (2)
 november (1)
 oktober (5)
 september (14)
 maj (2)
 april (3)
 mars (6)
 februari (2)
 januari (1)
 2012
 november (1)
 oktober (1)
 september (1)
 augusti (1)
 juli (8)
 juni (1)
 maj (1)
 april (1)
 mars (3)
 februari (6)
 januari (9)
 2011
 december (3)
 november (2)
 september (5)
 augusti (4)
 maj (2)
 april (2)
 mars (1)
 februari (2)
 januari (3)
 2010
 november (7)
 oktober (2)
 september (7)
 augusti (3)
 juli (6)
 juni (3)
 maj (7)
 april (1)
 mars (6)
 februari (6)
 januari (17)
 2009
 december (6)
 november (3)
 oktober (9)
 september (8)
 augusti (7)
 juli (8)
 maj (4)
 april (4)
 mars (11)
 februari (14)
 januari (22)
 2008
 december (26)
 november (17)
 oktober (21)
 september (18)
 augusti (25)
 juli (13)
 juni (10)
 maj (4)
 mars (4)
 februari (7)