Anna Karin D

Arg!

Nu är jag irriterad!

Såhär är det:

Före jul fick jag en hudförändring på näsan borttagen - i november tror jag? Minns inte riktigt , men spelar ingen roll. Skrap, salva och så ljusbehandling på det. Två omgångar med en vecka emellan.

Idag, kl 15.20 hade jag en tid för återbesök och koll - om behandlingen hjälpt eller om det skulle till mer radikala grejer, som kirurgi. Näskirurgi verkar ju inte jättekul så jag är rätt glad att näsan ser ut som den ska, något basaliom eller vad det nu var (fick aldrig klart besked om det) syns inte skymten av. 

Men självklart ville jag att hudläkaren skulle yttra sig och ge sitt professionella utlåtande också, så 15.10 anmäler jag mig i receptionen på läkarmottagningen och slår mig ner i väntrummet. 

Kl 15.18 kommer en dam till kassan och säjer att hon har tid hos hudläkare kl 15.20. "Heter du Anna Karin?" frågar receptionisten. Nej, det heter hon inte, utan något annat, men är säker på att hon bokat denna tid. 

Diskussion följer. Jag hör allt, för väntrummet är beläget typ precis vid kassan. Jag går fram för att visa att jag finns, och väntar dessutom sedan ett tag, och plockar fram mitt tidkort med den inbokade tiden.

Det visar sig att damen är inbokad den 24/5.Fel, säjer hon, de hade kommit överens om 24 april. Fel? Min tid bokades in i november.  

Hursomhelst, det är ju synd om damen som tagit sig till läkaren i onödan, så receptionisten springer in till läkaren, kommer ut igen med beskedet att hon får komma in direkt. Då har klockan passerat 15.20 med några minuter, de vet att jag är inbokad, att jag kom först och väntar, och borde dessutom veta att det endast rör sig om en snabb koll för min del, ÄNDÅ plockar de in felbokningen före mig. 

Ok ok tänker jag. Jag är sur, men tänker att det kanske går snabbt, kanske även det en snabbkoll. Jag ska inte vara missunnsam. Jag kan läsa om kungahuset så länge, uppdatera mig med hjälp av Svensk Damtidning. Efter 25 minuters väntan är jag trots det rätt grinig. Damen har inte kommit ut ännu. 

Jag vill inte påstå att jag skäller ut kvinnan i kassan, det gör jag inte. Jag är lugn och vänlig. Men jag talar om att jag är missnöjd med att vänta av en sådan här anledning och att jag blev åsidosatt. Jag berättar att jag ger dem 5 min till, sedan går jag.  

"På ditt eget ansvar" säjer hon i kassan. "Naturligtvis", säjer jag.

Efter dryga trettio minuters väntan går jag. ARG!!!! Skitställe.

Nu tänker jag att jag kanske inte borde vara det. Är jag egoistisk? Missunnsam mot en medmänniska angripen av en värre krämpa än jag (kanske)? Som har tagit sig dit med buss och tåg och till fots och gud vet från någon håla utanför stan och som bara skulle fått gå.....hem igen? Oförstående mot en stressad läkare som inte kan skilja på april och maj? Är jag en tidsfixerad nutidsmänniska, punktlig och rigid?

Borde jag kanske gilla läget och se det som ett tillfälle att "bara vara" och kalla det ställtid? 

Men nä....jag ÄR irriterad. Jag vill inte bli bestulen och fångad i någon annans misstag. 

2019-04-24 17:54.


Kommentarer till blogginlägget


Nu blev jag också ARG!
2019-04-24



Jag också!
2019-04-24



Tråkigt att hon i receptionen kommer med sitt - på ditt eget ansvar- hon hade väl kunnat förstå bättre! Det är ju annars så viktigt att avboka sina tider annars får man debitera! Borde väl gälla andra hållet! Att du blir irriterad och arg förstår jag!
2019-04-24



Tack! Jo, det där blev ju inte alls bra. Mänskliga faktorn...kan man inte göra nåt åt, fel kan det bli, men att bara godmodigt finna sig kanske inte alltid är det bästa.
Skulle egentligen vilja att de gör en avvikelserapportering på detta. Som vi gör (på jobbet) för minsta lilla som går snett.
2019-04-24



Jag hade blivit förbaskad, och som du, irriterad. Dåligt av läkaren att inte göra bedömningen att börja med snabbaste ärendet, ditt! Jag tycker det minsta läkaren nu ska göra är att maila dig och ursäkta sig. Någon annan kompensation får man väl inte hos en hudläkare, eller varför inte.

2019-04-24



Dessvärre blir det nog inte så. Men förmodligen ett remissvar till VC-läkaren om att "patienten uteblivit".
2019-04-24



Klaga åtminstone! https://vard.skane.se/SysSiteAssets/blankett-klagomal-och-synpunkter-pa-varden.pdf (går säkert att göra digitalt också) Du kan typ kopiera det du skrivit här!
2019-04-24



Ja, klaga! Vänligt men bestämt, om du så vill.
2019-04-24



Eh, jaha? Ni har samma klockslag men hon en månad senare? Vem som helst med normal tankeförmåga tar då den som har den rätta tiden medan den som har den senare vackert får vänta. Nu straffades du som hade koll på och kom på rätt tid. Den som har rätt tid ska gå före den som tagit fel på dag/tid. Det säger sig självt för normalbegåvade. Har du fått någon ny tid?
2019-04-25



Nej, blev aldrig erbjuden någon. Frågade inte heller, kände bara att jag inte ville dit mer.
Tyckte jag borde fått en ursäkt från receptionisten, men fick istället känslan av att det var JAG som gjorde fel.
2019-04-25



Hon borde frågat dig om det var ok att vänta, du hade kunnat ha en tid att passa efter ditt läkarbesök, och får man vänta en halvtimme på en behandling så kan det ju röra till planerna. Du var där i tid rätt dag och tid, så jag tycker receptionisten var dålig som släppte igenom någon som bufflade sig in. Givetvis skulle du fått erbjudande om en ny tid när du gick i vilket fall.
Alla vet att det kan bli förseningar vid läkarbesök, men det här var dåligt bemötande.
2019-04-25



Javisst! Även om jag inte gillar förseningar (de beror oftast på för snålt tilltagna tiderna varje patient och bristande realism i planeringen) så kan jag acceptera det, speciellt om man får en ursäkt.
Men det här!? Jag hade ju kommit i rätt tid och varit ute tio minuter senare, om inte...
Men, det är som det är. Lite sur på mig själv att jag är en konflikträdd med.

2019-04-25



...kommit in i rätt tid.....
2019-04-25



Förbenat dåligt agerat av receptionisten! Jag tycker också att du ska skriva ett kundklagomål, både kring incidenten OCH kring bemötandet, och skickat till avdelningschefen på mottagningen. Du kan ju tänka som så att ditt klagomål (förhoppningsvis) räddar någon annan i samma situation, då känns det kanske inte lika "farligt" att klaga?

Om jag hade stått i dina skor skulle jag också ha påmint om värdegrunden, som man påstår sig jobba efter, och som i detta fallet missades på varenda värdeord (välkomnande, drivande, omtanke och respekt)

Jag tycker du har all rätt i världen att vara irriterad! Kram!
2019-04-26