Greta Walleen

Träningsmål

Jag har i många år tränat karate flera gånger i veckan men slutade i julas. Sedan dess har jag inte kört hårda träningspass på samma sätt men varit aktiv på andra sätt, mycket vardagsmotion. Till exempel så cyklar jag till och från skolan varje dag och så gillar jag att ta långa promenader med ett hyfsat tempo på helger. Trots detta har jag saknat riktigt hårda träningspass och har därför precis blivit medlem i ett gym och är taggad på att komma igång. Jag har märkt hur både min kondition och styrka har blivit sämre sen jag slutade på karaten vilket känns synd. Därför är mitt mål mest att återfå den konditionen jag hade och förhoppningsvis förbättra den ytterligare. På beeptestet sprang jag till nivå 3 och på nästa beeptest hoppas jag orka till nivå 5. Detta kommer bli en utmaning vilket känns kul och motiverande. För att nå detta mål ska jag börja både jogga och köra pass på gymmet. Då jag mest kommer fokusera på att förbättra min kondition ska jag på gymmet mest köra pulshöjande träning och mindre styrka. När jag joggar kommer jag försöka att hålla en jämn utmanande takt men inte inte köra intervaller. Detta då beeptestet mäter uthållighet mest. Jag kommer alltså köra medelintensiva pass under en lite längre tid, ca 45 min. Att gå ut på springrundor kommer nog passa mig bra då promenader är ett stort intresse för mig och jag gillar att komma ut och få frisk luft, om jag bara ökar takten på promenaderna till springrundor blir det bra. Då jag har mycket i skolan kommer jag ha svårt att plantera in träningspass på vardagar då jag pluggar då. Däremot vet jag att koncentrerar mig bättre om jag tränar mer regelbundet så jag ska försöka få in pass även på vardagar. För att nå mitt mål ska jag försöka träna 3 gånger i veckan för det tror jag är en lagom frekvens så att jag både får motion och känner att jag hinner med mitt skolarbete. 

Den ursäkt som jag oftast använder för att inte träna är att jag inte hinner med allt jag har i skolan. Detta är synd då man mår bra av att röra på sig. Jag blir lätt stressad vilket är jobbigt men jag märker av att träning dämpar stressen. Därför tror jag att det även kommer vara bra för min psykiska hälsa att börja träna mer. Att jogga kommer även få mig att gå ut och få frisk luft vilket jag också kommer må bra av. 

Under tiden jag tränar kommer jag vara noga med att vila också. Detta så min kropp hinner återställa sig mellan passen och så att jag blir pigg. 

Man koncentrerar sig bättre i skolan om man är ute och får frisk luft, någon som jag som har koncentrationsvårigheter är det bra att vara ute mycket och ofta.

Man blir även friskare av att gå ut och t.ex gå, den friska luften hjälper kroppen att må bra.

2019-04-24 19:51.


Kommentarer till blogginlägget


Bra med ett specifikt och konkret mål. Spännande mål att få följa och se om du uppnår det.

Det jag gärna ser att du utvecklar i din text är:

- Motivera även VARFÖR du tänkt träna på en specifik intensitetsnivå ? Exempelvis varför har du valt att träna högintensivt, medelintensivt eller lågintensivt? Alternativt variera mellan dessa? På vilket sätt bidrar det till att du uppnår ditt just mål?

- På vilket sätt kan du använda dig träningszonerna vid din träningsplanering? Hur kan du avgöra om du är på rätt nivå och varför är det viktigt att ha koll på det?

Försöka styrka dina tankar med sakliga argument (fakta) där du använder fakta och passande ord och
begrepp när du motiverar/beskriver din valda träning.

Lycka till!
2019-05-03


Arkiv