En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Planering

Mitt mål under dessa veckor vi kommer arbeta med konditions baserad idrott ska jag försöka att förbättra min kondition, i detta fall genom löpning. Just nu springer jag 3km cirka 14,5 minuter. Detta ska jag arbeta ned till 13,5. Hur: Jag har redan 4 träningar i veckan med mitt fotbollslag, varav en är ett är ett styrkepass. På helgerna har jag oftast match dessutom. Detta innebär att jag bara har två lediga dagar. Så det jag ska försöka göra är att vara extra aktiv under träningarna och ta så många löpningar sim möjligt. Dessutom så brukar jag vara på gymmet utanför fotbollen på egen vilja. Under dessa passen brukar jag oftast fokusera på styrketräning men kan under den här perioden löpa för att enklare kunna nå mitt mål. Det är även viktigt att jag utnyttjar de vilodagarna jag får, för att låta kroppen återhämta sig och därmed bygga upp musklerna. Dessutom så vill jag inte riskera att överanstränga mig då jag helst inte vill öka skaderiskerna. Jag tror även att mycket sitter i mentaliteten för att jag ska orka slutminuterna, så även kan jag försöka träna det och hitta motivation till att gå till gymmet, men det brukar jag inte ha några svårigheter för. under denna perioden ska jag även försöka tänka på min kost genom att inte ära onyttigt och få i mig de näringarna jag behöver efter ett träningspass, b.la. proteiner,PlaneringMåndag: FotbollTisdag: Styrketräning med lagetOnsdag: VilodagTorsdag: FotbollFredag: FotbollLördag: Match/löpningSöndag: Match/löpningNär jag löper kommer jag försöka hålla samma hastighet hela tiden och inte göra intervallträning då det inte kommer vara lika effektivt för mitt mål. 

- Mina möjligheter att uppnå mina mål är stora. Som jag skrev i min Uppföljning så har jag nydligen bytt fotbollsklubb till IFK Stocksund. Detta innebär för mig betydligt hårdare och oftare träning än vad jag tidigare har haft med min förra klubb. Därav utvecklas min kondition betydligt snabbare, både utanför denna uppgift men speciellt nu när jag lägger till extra konditionsbaserad träning utanför fotbollen tror jag definiivt att min kondtition kommer bli bättre och därför är det stora möjligheter att jag klara mitt mål. Under mina träningspass har jag valt att springa utan någon hastighetsskillnad eftersom det är mer lämplig att jag bara tränar att springa så snabbt som möjligt utan att ta pauser för att återhämta mig själv, Detta beror på att ifall jag skulle träna intervalller skulle det inte gynna mitt mål lika mycket eftersom det blir svårare att få upp pulsen igen efter en paus. Dessutom så innebär mina fotbollsträningar mycket om återhämting mellan löpningar så den delen får jag redan via fotbollen och därmed blev det även lämpligare att inte träna intervalller utanför fotbollen. Under passen jag gjorde utanför fotbollen använde jag mig av medelintesiv träning. Detta innebär att jag oftast löpte kontinuerligt under ganska långa sträckor oftast mellan 3km till 5km. Jag valde medelintensiv träning pågund av dett jag tänker att det skulle gynna mitt mål mest då det speglade det bäst, att springa kontinuerligt så snabbt som möjligt. Däremot under fotbollsträningarna kunde intesititen bli till zon 3 dvs högintesiv vilket ofta innebär intervaller och hög puls under passet.

2019-04-10 08:43.


Kommentarer till blogginlägget


Bra med ett specifikt och konkret mål. Spännande mål att få följa och se om du uppnår det.

Det jag gärna ser att du utvecklar i din text är:

- Hur ser du på dina möjligheter att uppnå ditt mål ?(lätt eller svårt utifrån din fysiska status?Motivera)

- Motivera även VARFÖR du tänkt träna på en specifik intensitetsnivå ? Exempelvis varför har du valt att träna högintensivt, medelintensivt eller lågintensivt? Alternativt variera mellan dessa? Försök motivera varför du valt att träna som du gör. På vilket sätt bidrar det till att du uppnår ditt just mål?

- På vilket sätt kan du använda dig träningszonerna vid din träningsplanering? Hur kan du avgöra om du är på rätt nivå och varför är det viktigt att ha koll på det?

Försöka styrka dina tankar med sakliga argument (fakta) där du använder fakta och passande ord och
begrepp när du motiverar/beskriver din valda träning.

Lycka till!
2019-04-16