En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Mitt mål

Jag har bestämt att mitt mål inom kondition ska vara att kunna springa 3 km på 15 min. I nuläget springer jag 3 km på 17 minuter. Vanligtvis springer jag 3km på 15-16 minuter, men testet jag gjorde visade annurlunda eftersom jag på senaste tiden blivit sämre på att träna enbart min kondition. Därför vill jag lägga mer fokus på det genom att sätta upp detta mål. Jag Jag tycker detta mål passar jättebra till mig eftersom jag är väldigt intresserad av träning och jag tränar därför redan väldigt mycket. Dessutom vill jag träna upp min kondition igen, då detta är ett bra tillfälle och ett bra mål. 

Jag funderade ett tag på hur jag skulle planera upp min träning så att mitt mål går att uppnås. Efter en del tänkande och även diskuterande med min pappa kom jag fram till en bra planering. Jag tränar redan 3 pass i veckan (mest styrketräning) och det funkar och känns jättebra. Det är alltså något jag kommer fortsätta med. Jag kommer då lägga mer fokus på min kondition med hjälp av att springa på springband eller i spåret när det blivit varmare. Min duration kommer vara beroende på hur långt mitt pass kommer vara, men jag kommer försöka springa mellan 15-17 minuter. Jag kommer alltså oftast ha medelintensiv träning i form av lugnare löpning. Jag kommer inte ha så mycket högintensivträning - även fast det ger bra effekt till kondition - utan kommer istället satsa på flera träningspass eftersom man behöver vila kroppen mer efter en högintensiv träning. Dock kommer jag ha ett högintensivt pass på torsdagen. Jag får då två vilodagar då nästa träningsdag är på söndagen. Torsdagens pass kommer var intervallträning med 30 sekunder stegrande fart upp till 80% och därefter 30 sekunders vila. Under dessa veckor kommer jag som sagt vara mest fokuserad på min kondition i form av springning. Men jag kommer såklart även variera med vanlig styrketräning och även annan konditionsträning (tex gå i trappmaskiner och kanske cykling) samt försöka få med olika pulszoner eftersom variation är viktigt. Sedan kommer jag såklart ha kvar mina vilodagar för att återhämta mig. Jag tränar tisdagar, torsdagar och söndagar och tränar då som sagt två pass medelintensiv och ett pass högintensivt för bäst effekt. 

2019-04-03 14:57.


Kommentarer till blogginlägget


bra skrivet!
2019-04-03



Spännande mål att få följa och se om du uppnår det. Det jag gärna ser att du utvecklar i din text är:

- Hur ser du på dina möjligheter att uppnå ditt mål ?(lätt eller svårt utifrån din fysiska status?)

- Utveckla gärna VARFÖR du valt att träna, främst, medelintensiv och högintensivt? Varför har du valt att variera mellan dessa?( På vilket sätt hjälper dessa nivåer dig att nå ditt mål?)

- Stärkt gärna dina tankar med sakliga argument (fakta) och passande ord och begrepp när du motiverar din träning.

Lycka till!
2019-04-14