En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Mål

jag har som mål att förbättra min resultat i nästa beep-test. När jag gjorde mitt senaste beep-test den 21/3 kom jag till den åttonde nivån och en shuttle. Jag ha som mål att klara minst till den nionde nivån och jag vet att det skulle kunna gå eftersom jag tidigare har klarat upp till den tolfte nivån. 

Jag skulle nog säga att min dagliga status är helt okej. Jag tränar regelbundet några gånger varje vecka men jag skulle inte säga att min kondition är jättebra. Jag ser mig själv mer som en explosiv person, därför behöver jag verkligen fokusera på konditionsträning under de kommande veckorna. Just med tanke på att jag ganska lätt kan träna upp min explosivitet men inte min kondition lika bra tycker jag att nivå 9 är ett rimligt mål. 

Jag kommer att försöka nå mitt mål genom att framförallt spela tennis i ett högintensivt tempo. Jag kommer dock bara kunna spela tennis i högintensivt tempo en gång i veckan så att inte kroppen belastas för mycket. Det stora problemet för mig tror jag dock inte ligger i musklerna utan i hjärtat. Jag måste därför träna upp mitt hjärta genom högintensiv träning så att slagvolymen ökar och det kan då pumpa ut mer blod till musklerna och därmed öka konditionen. Utöver tennisen brukar jag göra en del tabataövningar på min fritid. Det kan till exempel vara att jag gör burpees i 30 sekunder för att sedan vila i 10 sekunder och sedan kanske 30 sekunder mountain climbers osv.

Med tanke på att jag bara spelar tennis två gånger i veckan brukar jag försöka få in resten av träningen (tabataövningar) på ungefär tre av de resterande dagarna. Om jag då har tennis på lördag och söndag kanske jag tränar tabata på tisdag, onsdag och fredag.

2019-03-23 12:34.


Kommentarer till blogginlägget


Hej Oskar!

jag vill att du utvecklar din text med att du motiverar hur din fysiska status ser ut idag? och på så vis motiverar varför du anser att nivå 9 är ett realistiskt mål för dig.

Jag vill även att du utvecklar och skriver om hur du tänkt träna för att nå ditt mål? Vilka aktiviteter? vilken intensitetsnivå vill du ligga på när du tränar och varför?

Beskriv och motivera ditt val av aktiviteter eller övningar samt hur ofta och på vilken nivå/intensitet du ska träna. DU kan ta hjälp av teorimaterialet som finns på Google classroom.
2019-03-26



Bra med ett specifikt och konkret mål. Spännande mål att få följa och se om du uppnår det.

Det jag gärna ser att du utvecklar i din text är:

- Hur ser du på dina möjligheter att uppnå ditt mål ?(lätt eller svårt utifrån din fysiska status?Motivera)

- Motivera även VARFÖR du tänkt träna på en specifik intensitetsnivå ? Exempelvis varför har du valt att träna högintensivt eller medelintensivt? Alternativt variera mellan dessa? Försök motivera varför du valt att träna som du gör. På vilket sätt bidrar det till att du uppnår ditt just mål?

På vilket sätt kan du använda dig träningszonerna vid din träningsplanering? Hur kan du avgöra om du är på rätt nivå och varför är det viktigt att ha koll på det?

Försöka styrka dina tankar med sakliga argument (fakta) där du använder fakta och passande ord och
begrepp när du motiverar/beskriver din valda träning.

Lycka till!
2019-04-14



Söt bild :)
2019-04-26