Marie-Louise Karlander

2XVO2

Jag brukar normalt inte utvärdera träningsveckor eller enskilda månader, men februari har varit lite speciell ur träningssynpunkt. Den har innehållit två perioder a 10 dagar VO2 pass, nästan varje dag och ibland två pass på en och samma dag. Hur är det möjligt och ens smart? Man ska ju inte träna bara intensiva pass för skaderisken, kroppen hinner inte återhämta sig . Det kommer inte ge önskad effekt. Kära funbeatvänner, det finns många myter och åsikter om träning, toppning, etc. Om sanningen ska fram så vet man inte säkert om nästan någonting. Människor är lika men unika. Det man är ganska säker på är att kroppen vänjer sig vid det mesta så för att få effekt måste man förändra träningsprogrammet. Tack och lov så funkar i regel en väldigt liten förändring för att ge effekt. Min sport är i seniorålder triathlon och det innebär minst tre grenar, simning, cykel och löpning. Bara det gör det möjligt att träna ett intensivt pass varje dag. Man byter gren och påfrestar olika muskelgrupper. På lördagarna har det funnits två pass VO2 och ett lugnare pass. Meningen var att det skulle gå 5 timmar mellan VO2 passen. Jag lyckades inte riktigt med det, körde tätare, men var noga med att inta nutrition då träningen blev mer än tre timmar lång. Många har tankar om att man alltid ska träna på bara vatten för att få ut maximal effekt av sockret på tävling. De tankarna har jag också haft, speciellt som jag nästan känner mig beroende av gel, sportdryck efter en Ironman. Har fått tänka om, tränar man långa pass och dessutom då och då hårda pass måste man se till att få bränsle. Det är natuligtvis helt ok att äta mat direkt efter ett pass på en timme. Då behöver man ingen nutrition, men ska du vara igång några timmar och ska träna dagen efter, då ska man inte vara snål med näring.

Under dessa två perioder har grenarna hela tiden varvats, mestadels 4 -minutersintervaller i variation på de olika grenarna. Ofta har det legat återhämtningspass cykel eller ett lugnt 30 min pass löpning beroende på viken gren man grillat. Jag har verkligen fått gå in i detta med huvudet och målmedvetenhet. Det var egentligen ett pass på vardera period som blev riktigt grisigt och det var cykelpasset den andra lördagen under perioden. Då fick man gräva djupt och grina illa för att hålla ihop intervallerna, annars har det gått över förväntan. 

Jag har presterat snabbare på passen undan för undan, ökat farten i löpning, fått pers på 200 fr och orkar hålla jämn nivå. Det är för övrigt tror jag , första gången jag verkligen kan säga att jag kunna jobba hårt i simning. Det är så tekniskt att det kan vara svårt att få ut det om man inte är tävlingssimmare.

Vad sa kroppen då? En aning tröttare har jag nog varit, man får lägga ner ambitionerna hemma. 

Acceptera att det inte är så välstädat, bara starta tvättmaskin, se till att man får äta, nyttigt och bra. Jag har faktiskt ätit lite onyttigt också, kanske huvudet behövde lite sockerbelöning. 

Morgonen efter de hårda cykelpassen var det jobbigt gå i trappor. Det tog några timmar innan man var på igen. Visst ibland har man känt sig lite sliten.

Andra perioden kände jag av höger axel i simning, så idag blir det bensimning, andra simsätt, teknik men inte mot armtag. Crawlarmarna behöver vila. Har kört styrka idag och det gick bra, ingen smärta. Andra perioden valde jag också bort ett pass löpbandsfyror mot att springa tuffa intervaller med löpgruppen på 200-bana. Det gjorde att jag kände av knä och lite foten dagen efter, men det gick rätt fort över, sprang milen på lördagen. Roligt var det i alla fall. Jag bytte också ett simpass 4 min intervaller mot ett fartpass med max-100 i stället. Det var inte fel, bra för skallen, men gav också fart. Två dagar senare kom perset på 200 fr.Mellan perioderna kom 4 dagar med återhämtningspass, jag tog en vilodag. Den vilodagen kommer om planen håller bli den enda under hela februari. Nu har jag nog slagit hål på någon fler myt. I träningstid så finns det nog veckor och månader jag har haft mer tid men jag har nog aldrig kört så många hårda och korta pass.

Ångrar jag detta? Inte det minsta. Intressant hur det går på testerna i mars.Det börjar närma sig att komma under 8 min på 400 fr, nu vet jag farten bara hålla det i 2 200-ingar. Jag räknar med en bättre löptid på 5 km, där går jag mer efter tendenser på hur jag kan snitta per km. 4:48 på löpband gissar jag kan vara kring 5:10 utomhus.

2019-02-25 18:32.


Kommentarer till blogginlägget