Natalie Persson

Race Report: Barcelona Half Marathon

Äntligen var det dags att dra ner till Barcelona för en långhelg med ett gäng på nästan 50 härliga löpare från Sssideline City Run Club. En helg fylld av aktiviteter för olika löpklubbar, med allt ifrån shake out run till middagar och fest. Barcelona är verkligen en favoritstad, med bra väder, havet, bergen, maten... det finns något för alla!

Att slira runt utomhus på is och slask, samt inomhus på löpband de senaste två månaderna, har gjort det svårt att uppskatta löpformen. På löpbandet får man känsla av att vara riktigt snabb, samtidigt som passen utomhus har dragit ner självförtroende rejält när man halkar fram med tunga ben i mycket långsammare farter. Jag har ändå haft en känsla av att formen har varit på G de senaste veckorna, så jag ville ändå testa att gå för sub 1:30.

För att klara tidsmålet krävs en snittfart på 4:15, en fart som jag lyckades hålla hela 1000m! Oklart vad det berodde på, men jag fick håll redan på uppvärmningen som sedan övergick till en riktigt oskön magkramp under hela loppet. Det gick ändå att fortsätta springa, men jag fick dra ner på tempot rejält och glömma tidsmålen…  Istället fick jag nöja mig med att ”bara” ta mig runt på 1:39. Kan låta snabbt för vissa, men har man ett mål på 1:30 och har sprungit på 1:35, så är det ändå en bra bit från målet. Jag är inte så vidskeplig av mig, men startnumret 666 var helt klart inte ett lyckonummer ;)

        

Jag har redan brutit ihop och kommit igen efter Barca, för säsongen har knappt börjat, så det finns många chanser till revansch då jag tror att det finns mycket mer att hämta i år. Och jag kommer absolut att springa Barcelona Halvmarathon igen, då banan och vädret var klockrent för att springa fort! Och en weekend i Barcelona är aldrig fel :)

Nästa lopp blir förmodligen Tjejmilen 21K, som är lite mer kuperad men där det ändå finns möjlighet till snabbare tider. Siktar på 4-5 löppass/vecka fram tills dess och mycket fokus på tröskel. Jag tror ändå att jag har en dold talang på att ligga och pusha på min tröskelpuls, då jag snittade 181 i puls i Barcelona och har en maxpuls på ca 197…

#WhatDoesntKillYouMakesYouStronger

Over & out!

/Natalie

2019-02-18 16:09.


Kommentarer till blogginlägget