Andreas Karlsson

Pulsträning och ketodiet

Idag var det pulsträning som gällde på gymet, och det blev ett riktigt bra pass där jag körde slut på mig. Jag tog upp en egen liten avskild hörna och radade upp massa kettlebells och brände bort helgens alla synder haha!!  Riktigt nice faktiskt och det blev ett bra straff för de extra godsakerna man tryckte i sig. 

Men vad mer? Jo, jag läste på om lite olika träningsdieter och jag fastnade för en som jag troligtvis kommer testa fram mot våren: ketodiet. Jag har sett att en det nämnts en del om dieten i lite olika bloggar det senaste året men jag har inte sett närmare på det och jag har blivit lite avskräckt av namnet (haha). Nu när jag nu läste på så framgick det att det mer eller mindre är en extremare version av LCHF (Low Carb High Fat). Det finns inte jättemånga svenska sidor som berör ämnet men jag hittade en bra som heter ketodiet.nu , ifall nån mer är som jag och föredrar svensk text. 

Kort sagt innebär dieten att man lägger upp dieten så att man äter cirka 70% fett, 25% protein och 5% kolhydrater

Det låga intaget av kolhydrater (som fungerar som kroppens bränsle) gör att kroppen måste bränna kroppens reservbränsle (fett) och att fettförbränningen därför hålls hög, samtidigt som man får i sig byggstenar (protein). 

Man kan alltså äta varierande och gott under sin diet, till skillnad från vanlig deff. Sånt gillar man ju :) 

Det som däremot känns lite segt är att man tydligen kan bli snurrig och orkeslös inledningsvis, men det ska tydligen skiftas mot hög energi senare. Att man börjar lukta illa känns inte heller så fräscht. 

Inlägget blev längre än tänkt men så nu får det bli lite Netflix innan det blir sängen och vila så att musklerna växer! Tänkte se början på dokumentären om Coleman. 

2018-11-27 00:01.


Kommentarer till blogginlägget