Anna Karin D

Inte alls enligt plan

Min högra lårbaksida gör ont, ont. Jag provade att springa i gårmorse och det smärtade vid alla steg. Men det går att springa, och smärtan håller sig konstant. Det känns när jag går också, men blir inte sämre, snarare bättre. Värst är att sitta. Typ i bilen. 

Ok. Där är vi nu. Om tre veckor planerade jag att springa ultravasan, 45 k. Helt klart får jag lämna plan A- dvs att träna på med löpning för att sedan genomföra loppet och vara glad över det.

Vad gör jag då? Vad gör jag nu?

Plan B: låta skadan läka, dvs låta bli löpning. Fram till start. Men. Bäst för kroppen naturligtvis,  men klarar jag då 45k?

Plan C: träna alternativt.  CT? Cykling? Hoppas det läker ändå. Jag behåller konditionen, men löpsteget...? 

Plan D: gå hela sträckan. Jag har gott om tid på mig. Men är det kul?

Plan E: träna alternativt och lägga in löpträning med smärta. Springa loppet så länge det går, och bryta när det inte går längre.

Plan F: ställa in. Det känns skönast, jag behöver inte bry mig mera. Men lite av antiklimax är det förstås. 

Det är inte hela världen det här och det kommer fler chanser, typ nästa år. 

Ja, jag vet verkligen inte.

2018-07-27 08:17.


Kommentarer till blogginlägget


Jag röstar för en kombination av B & C.
2018-07-27



Utan att ha läst Carolines kommentar tänkte jag föreslå en kombo av B, C och D, möjligen med inslag av G, se nedan. Alltså gå delar av sträckan, om det inte fungerar att springa hela.

G: Jag har kört hamstrings i maskin, benböj på boll, utfallssteg, benpress etc mot baksida lår med gott resultat. #ärejfysioterapeut

Trist, hur som haver.
2018-07-27



Tack båda! Trist absolut, men jag grämer mig inte så värst. Lutar åt alternativträningsalternativet (oj!) och genomföra med gånginslag. Stora gånginslag.
Angående hamstringsträning till en ickefysiotetapeit men ändå klok: baksidor /hamstrings är (en av) min(a) svaga sidor. Haft problem där förr, kommer när jag tränar mer än vad min klena kropp klarar återhämta. Har försökt styrketräna. Det gör ont och jag går lätt småbristnimgar avminsta lilla. Har istället försökt få igång min inaktiva rumpa (gluteus).
Tja, det får bli ett framtidsprojekt. Nu gör all baksideansträngning ont.
2018-07-27



Jag tänker mig C! Försök behåll konditionen med alternativträning! Löpsteget har du! Lägg till gånginslag om det behövs och gör det ont, bryt, det går fler tåg om du vill😎👍 Lycka till hur du än gör!
2018-07-27



Röstar för en B och C kombination. Starta och testa, ta till plan D.
Blir det för jäkla ont - bryt!
Det kommer fler Ultravasor.
2018-07-27