En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Utmaningen till tusen

Utmaningen jag gett mig på är att samla ihop 

1000 armhävningar

1000 knäböj

1000 benlyft 

under sommaren.

Förutom det har jag ju mina vanliga "30 min/dag" och "84 km/månad" 

 Nu kan sägas att hur utmanande olika övningar är, det varierar.

Knäböj det bara gör jag, magen protesterar en del när jag gör benlyft, men jag kommer dit, det är benlyft, om än inte alltid så spänstiga och snyggt tajmade. Men så är det armhävningarna ....

Jag gör armhävningar på knä, och jag gör armhävningar mot en vägg eller allrahelst mot ett räcke eller bänk på "lagom höjd", dvs jag kan på tå gå ända ner sp bröstet touchar och upp igen, kontrollerat. Det perfelkta är när jag hittar något lämpligt att göra armhävningar emot där jag precis klarar mina 3*10. 

Jag började med att göra fem, och så öka med en för varje pass tills jag kommit upp i 10, då gjorde jag två sett om 6, nästa pass istället, och på samma sätt har jag ökat antalet tills jag är uppe i 30 totalt, nu arbetar jag på kvaliteten. 

Somliga pass gör jag vid ett utomhusgym, där det finns diverse brädor, räcken och maskiner tänkta för olika övningar. Bra när jag gör situps och dips också.  Där finns också två bänkpressanordningar. 

 Inte så imponerande. Efter mina tidigare försök på bänkpress tog jag den lätta först, EFTER att jag kört igenom det jag "skulle göra". Jag klarade raskt av 20  repetitioner. "Hur lite vikt motsvarar DEN?"

Nästa pass gav jag mig på "den tunga" - 16 reps. Bad Maken om ett utlåtande om vad den kunde motsvara för vikt på stången, "Tjugo kilo max" sa han. "Vill man köra tungt får man ta med tyngder att hänga på"

Så JAG kanske är starkare, men den där mojängen är nog lite väl lätt. 

Igår var jag på Body Combat igen. Jag kommer inte riktigt överens med det passet, men jobbigt var det, och framför allt, HUR räknar jag in de armhävningar och benlyft som ingick? De var rätt jobbiga efter att jag kört igenom mitt pass på förmiddagen, och konditionsmässigt var det jättesvettigt och jobbigt och jag kände mig som en tung och skvalpande person med NOLL benspänst. Jag har aldrig varit en studsande fighter, hela den där boxningsvarianten med att hoppa hela tiden är INTE min grej när jag slår. När det känns som om hela magskinnet åker uppochner dessutom är det inte riktigt roligt ... jag vet inte hur mycket som är onödigt bukfett och vad som är lös hud efter mammamagar, men i det läget känns stillsam yoga som ett lysande alternativ, mycket bättre för min självbild. 

Men nu vill jag komma i takt med träningstakten igen, ett pass varannan dag med alla armhävningar och knäböj ... och helst lite kata och/eller löpning ovanpå det.

2018-07-12 13:37.


Kommentarer till blogginlägget


Låter som du kommer ha fullt upp:)
Heja dig!!
2018-07-12



Lycka till!
2018-07-12



Tack!
2018-07-13