En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Att göra armhävningar

Armhävningar är för mig något mycket mer grundläggande än bänkpress.

Det fanns en tid när jag inte kunde göra armhävningar, inte annat än små knixar, inte ens på knä blev de bra. 

Sedan tränade jag karate. Karatepass i slutet av terminen brukade vara mycket armhävningar, men det var en nedgång jämfört med första halvan, då det var väldigt mycket armhävningar. I början på terminen var det styrka och kondition, grundtekniker och stretch för att nybörjarna skulle komma i form, och för att vi som slöat oss genom sommaren skulle återhämta oss, hell to pay ...

Ett pass innehöll oftast 30+20+10 armhävningar, en meter brett, axelbrett, på knogarna, på fingrar och triangel. Målet var att vid första graderingen skulle man klara tio, med vissa hänsyn till förutsättningarna och sedan las tio på för varje kyu. Fast på de 3e kyu till 1a dan  stod det att 80-100 st räckte. Dessutom gjorde vi dem på bänk, från bänk och så med kompletterande mängder uppochner, magen i vädret, dips? också med olika sätt att använda bänkar.

Det känns ju alltid lite pinigt det där med jag kan inte göra armhävningar. När kroppen hänger som en svajig hängbro och det är SVANKEN som inte vill vara med, och tekniken när man gör dem på¨knä blir inte bra heller, förutom att knäna brukar glida, tårna med eller utan skor fäster mycket bättre. 

För att klara det här började jag träna hemma  och göra armhävningar från sängkanten, med höften eller knäna på kanten och händerna i golvet och göra dem djupt ner med näsan i den dammiga heltäckningsmattan, och på golvet från höften för att böja armen hela vägen ner och KUNNA komma upp igen. Dessutom en massa situps raka och sneda som vi också gjorde i parti och minut, eftersom jag antog att svankproblemen till stor del berodde på att magen inte höll emot - det här var lååångt innan man började tala om "core" och bålträning.

Jag räknade på saken också, såklart, enkelt mekanikproblem om jag bara har måtten, hur stor belastning med ett par hantlar eller stång  i bänkpress skulle en armhävning motsvara? Gissningsvis 2/3 av kroppsvikten i runda slängar. Då skulle jag ju kunnat träna och successivt ökat vikten tills jag klarade en armhävning i teorin, om bara resten av kroppen samarbetar ...

Någonstans efter fem års träning eller så där var jag i mitt livs form och kunde kasta mig ner på golvet och göra en djup armhävning på tårna och hoppa upp igen. Det är en känsla jag tänker på med saknad.

2018-07-04 07:21.


Kommentarer till blogginlägget


Jag har också ett liknande minne och en viss saknad efter att vara så tränad igen. Men så tänker jag på vad det skulle behövas för att nå dit och känner väl direkt att nej tack på det:)
2018-07-04



För min del så funderar jag på om det ens är möjligt längre att bli så stark? Hur stark kan jag bli igen och isf hur?
2018-07-05



Det är "bara" att börja träna igen. 😊

Självklart förändras ens fysiska förmåga med åren, men man kan alltid göra något med det man har.
2018-07-05



Jag är svag i armhövningar på golvet så det är inget kul närman inte orkar så många tycker jag. Började fför en månad sedan att göra dem i smithsmaskinen och satte pinnen på 4:e hålet från golvet. 3 set + att jag gjorde armhävningar mot fönsterblecket på balkongen på kvällarna. Är också så att jag vill göra dem ordentligt och inte på knäna helst iom att man kommer åt hela kroppen bättre när man gör dem på tå s a s. Gör nu 3x10 st i smithsmaskinen på nivå 3 (går inte ner mer mot golvet) . Har upptäckt att jag blivit mycket starkare i löpningen vilket är ett stort plus och något jag inte trodde inverkade så mycket iom att jag kör annan styrka med fria vikter vanligtvis. Men att tvinga in armhävningar var verkligen bra ser man såhär efter ett tag bara. BLir till att öka på belastningen efterhand. !

2018-07-22



Ja jag försöker träna rörelsen med varierande belastning, ett tag hängde jag i mitt gummiband och gjorde armhävningar, men började fundera på hur gammalt och skört gummit är. Borde skaffa ett sånt där tygband istället. Saknar lämpliga räcken på utegymmet att variera höjden med, de skulle ha fler höjder. Men vad härligt att känna att det hjälper, när det faktiskt går att öka, eller andas lättare vid löpning!
2018-07-23



Ja. Väldigt bra motivatonsfaktor faktiskt :D
2018-07-23