Viktor Johansson

Energiplan - Göteborgsvarvet

Högsommarvärmen är här och Göteborgsvarvet närmar sig. Snälla du, jag ber dig. Ladda rätt inför loppet och se till att fylla på med vätska och energi.

Jag har sprungit varvet 5 gånger och det lopp jag minns allra bäst (dock inte vilket år det var) är då sommarhettan chockade hela Göteborg över en natt. Det var närmare 30 grader vid starten och det var ambulanser överallt under loppets gång. Jag såg flera liggandes varav en som ramlade ihop precis framför mig. Även om folkfesten var precis lika grym som vanligt var det lite skakigt att springa. Jag hade dock laddat med extra resorb dagarna innan så jag klarade mig hyfsat.

Bild från 2016 - “Okej, jag sprängde mitt personbästa med 6 min och jag klarade mitt mål under 1:35 med 5 s. Men då hann jag till och med besöka Maja vid 9km.. så lite bittert är det allt.. Der är bara att fortsätta jobba, träningen ger resultat…”

Så här får ni min uppladdning inför loppetOrd från Tommy och Simon på Umara sports -  De generella riktlinjerna som du säkert har hört en miljon gånger snart, är att vid distanser över 2,5 timme så bör intaget vara 90 g kolhydrater varje timme och då från start och med en komposition av olika kolhydratkällor med både glukos (maltodextrin) och fruktos. Intaget ska fördelas till att intas lite och ofta om möjligheten finns. Tänk också på att du även ska få i dig 6-8 dl vatten i timmen för att optimera ditt resultat.

Tävlingsdagen - uppladdning

  • 7:30 - Frukost: Havregrynsgröt med äpple och kanel +  en Resorb. 
  • 10:00 - Smoothie med havregryn,banan,avokado,yougurt 
  • 11:00 - inne på mässan: 2 dl rödbetsjuice
  • 12:00 - På plats i slottsskogen - 1 skopa sportdryck + 1 skopa intend  
  • Under loppet (grundplan) 
  • 20 min - U gel Hallon 
  • 40 min - Ugel Cola (koffein) 
  • 60 min - Ugel Svartvinbär 
  • 80 min - Ugel Hallon 
  • Vatten tar jag vid kontrollerna efter behov

https://viktorjohanssonpt.se

https://www.instagram.com/viktorjohanssonpt/

2018-05-16 13:27.


Kommentarer till blogginlägget