Marie-Louise Karlander

Utvärdering läger med Trifit Mallorca 2018

Utvärdering

Träningsläger Mallorca

20180407-20180414

Det var med lite blandade känslor jag kom till lägret i år. Eftersom livspusslet varit svårare än någonsin att få ihop med träning så kände jag mig inte så säker på vad kroppen tålde och i vilken form jag var. Dessutom hade jag två förkylningar i början av året som grusade en del av träningen.

Tränade väldigt lite sista veckan innan, hann inte, men å andra sidan så är det bra toppa lite för ett läger som detta. Det gjorde mig däremot inte osäker. Det har varit svårt att hitta rutiner under året när jag tränat och bott på två orter.

Väl på Mallorca så var jag så nöjd att komma bort från vardagen, få tänka på mig själv och inte på problem hemma. Redan löpturen efter cykeln var skön att få göra.

Om jag ser bara till min egen insats så är jag mest nöjd med simmomentet. Jag har tagit ett steg framåt. Det kanske inte syns så mycket på tiderna, men jag får ändå bättre SWOLF på klockan och vattenläget har förbättrats. Har också förbättrat sim – uthållighet i bassängen. Förr kunde jag känna att oj ska jag simma 3000 m idag, men nu går tiden rätt fort. Det är oftare jag önskar jag haft mer tid att simma längre. Tekniken känns mycket bättre, tycker också att hittat mer olika farter. Har inte fem farter men fyra i alla fall. Tycker inte det finns något speciellt att förbättra från ledarhåll vad simpassen beträffar.

De var alla roliga och givande. Tre ow och ett bassängpass väldigt lagom. Det är roligt att det gett resultat, för jag har lagt ner rätt mycket fokus och mål och reflektioner för min simträning under hösten, med tanke på att detta är gjort utan tränare är jag nöjd med insatsen. Nu går jag vidare och försöker korta starttider något men med bibehållen teknik.

Cykelmomentet som är det tyngsta på lägret, är jag också rätt nöjd med min insats. Jag förväntade mig att det kunde bli en del smärtor i ryggen eftersom jag hade för få långpass i cykelsadeln. Blev lite orolig när det kändes så pass redan andra dagen. Men det hann gå över under veckan och det var otippat. Jag hade ont upp från Sa Calobra men sedan gick det rätt hyfsat hem. Inte ont, onsdag, torsdag eller fredag i ryggen men skulle ha justerat sadeln första dagen för andra smärtor.

Jag kan cykla på rutin nu, slösar inte onödig energi på att inte få hjul, slappnar av mer i klunga. Är det något jag saknat så är det väl just det, större klunga. Fem cyklister är ingen klunga, skulle önska att åtminstone att man var 8-10 i varje klunga, i alla fall söndag, måndag och torsdag. Sa Calobra eller Formentor spelar det inte så stor roll. Det skulle varit roligt gå lite tuffare fart i klunga, gör ju det här hemma, men ofta då i distansen 5-7 mil. Jag hade så mycket energi kvar både tisdagspasset och torsdagspasset. Det är ju något med mig och backar, har rätt låg puls, men kan som ändå inte trycka hårdare. Koncentrerade mig på backar med lite mindre sträng lutning att hålla i kadensen. (Persade igår här hemma i våra tunga backar enl Strava med MTB, så lite backtränad blir även jag.) Snabbare klunga hade varit kul köra, får väl ta revansch hemma. Har klarat snitta 32 -34 med gubbarna i AIK men då går det riktigt snabbt vissa sträckor och då följer jag hjul så länge det bara går och fångar hjul så snabbt det bara går. De är otroligt duktiga på cykla klunga.

Jag hoppas att intervallpasset får vara kvar för det är så roligt även om vi var ovanligt få. Lite besviken att lägerkompisarna inte ställde upp på lite bus. Det passet var jag nöjd med och taggad inför. Det är lite min grej. Man behöver inte fundera, det är bara bomba på och håll inte igen, fullt ös.

Löpningen, tja där är jag så ojämn även om jag ser bara till mig själv utan att jämföra med andra. Ibland går det såååå tungt och långsamt, rätt ofta men ibland utan föraning så har jag bara lätta ben och det funkar rätt bra springa. Vi tränar en hel del löpskolning och teknik i backar, trappor utomhus hemmavid så det behärskar jag rätt bra.

Intervallpasset på Mallorca var rätt kul, men har fortfarande inte fått ihop matematiken i den där parlöpningen, känner mig lite lurad där. Sprang jag inte fler varv än Linda min kompis?! Hm...

Löpningen på onsdag morgon var tung, som om det vore bricklöpning, fick lite lättare ben efter 5 km. Faktum var att det var lättare att springa bricklöpningen på torsdagen. Då sprang jag in i hamnen och ut på stranden, för att känna hur det kändes med sandlöpning. Kommer att köra Drängsmarksterrängen så mycket jag hinner i sommar, gärna med sim och cykel före, förberedelse för Superfrog 70.3.

Tycker innehåll och planering fungerade bra på Mallorca. Visst det går att spetsa till med något mer typ tröskelintervall eller snabbdistans, men ärligt talat vet jag inte om kropparna fixat det med all cykel i benen. Inte då jag men kanske de andra duktiga löparna.

Om man vill busa till det, skulle man kunna i stället för det superroliga cykelintervall passet, kunna köra en supersprinttriathlon, träningstävling, eller brickintervaller. Skulle man köra tävling, skulle det var roligt med omvänd jaktstart på något vis.

Sedan lyssnar jag gärna på fler föreläsningar. Där kan vi ändå inte bli övertränade, i öronen.

2018-04-22 01:23.


Kommentarer till blogginlägget