Caroline Hammaräng

Vipassana tysthetsretreat

Läste Sylvias inlägg om en pilgrimsvandring som hon gjort och kom då att tänka på att jag 2012 var på ett tiodagars tysthetsretreat (som jag hört talas om på AnneliePompes blogg) utanför Ödeshög. Det är inget jag kommer att göra igen men kanske att det kan vara intressant för andra att läsa om det. 

Detta skrev jag en tid efter att jag kommit hem. Första delen av texten är delvis hämtad från Vipassanacentrets hemsida.

04.00               Gonggong - väckning

04.30 - 06.30        Meditation i salen eller på ditt rum

06.30 - 08.00        Frukost

08.00 - 09.00        GRUPPMEDITATION I SALEN

09.00 - 11.00        INSTRUKTIONER FRÅN LÄRAREN. Därefter meditation i salen eller på ditt rum

11.00 - 12.00        Lunch

12.00 - 13.00        Vila och möjlighet till samtal med läraren

13.00 - 14.30        Meditation i salen eller på ditt rum

14.30 - 15.30        GRUPPMEDITATION I SALEN

15.30 - 17.00        INSTRUKTIONER FRÅN LÄRAREN. Därefter meditation i salen eller på ditt rum

17.00 - 18.00        Tepaus

18.00 - 19.00        GRUPPMEDITATION I SALEN

19.00 - 20.15        Lärarens föredrag i salen

20.15 - 21.00        GRUPPMEDITATION I SALEN

21.00 - 21.30        Möjlighet att ställa frågor till lärarna

21.30-               Nattvila - ljuset släcks

Dag 1

Uppmärksamma näsandningen.

Dag 2

Uppmärksamma näsandningens beröring på huden; ett triangulärt område från näsborrarna till överläppens övre kant.

Dag 3

Smalna av detta område ytterligare.

Dag 4

Vipassana.

Dag 5

Föra uppmärksamheten parallellt. Sinnesjämvikt. Föra uppmärksamheten del för del, eller svepa ”en masse”. Sinnesjämvikt.

Dag 6

Sitta med beslutsamhet. En timmes meditation utan att öppna ögonen, ändra ställning eller röra på fingrarna.

Dag 7

Fortsatt meditation.

Dag 8

Fortsatt meditation.

Dag 9

Fortsatt meditation.

Dag 10

Metta. Uttryck för kärleksfull omtanke och vävilja. Avslutar meditationen.

Om man börjat uppleva ett flöde av vibrationer istället för enstaka förnimmelser –uppmärksamma förnimmelser inuti kroppen. Om detta går bra fortsätta till ryggraden och slutligen till förnimmelser i ryggmärgskanalen.

Dag 11

Morgonmeditation och metta. Städning och frukost. Avresa.

En lärare för tjejerna och en för killarna. Killar resp. tjejer satt på varsin sida av salen under meditationssittningarna. Vi lyssnade på inspelad kurs av S. N. Goenka, lärare i Vipassana-meditation i den framlidne burmesiske läraren Sayagyi U Ba Khins tradition. På CD-skivorna översattes han till svenska kontinuerligt.

Kontaktpersoner för praktikaliteter, en för killarna och en för tjejerna.

Ädel tystnad från klockan 20 ankomstdagen till cirka 10:30 dag 10.

  

Vipassana

Betyder introspektion, insikt som fullständigt renar sinnet. Särskilt i betydelsen insikt i kroppens och sinnets obeständiga natur.

I Vipassanameditation sitter man med slutna ögon och uppmärksammar förnimmelser i kroppen, från hjässan till tårna och tillbaka igen. Ibland kroppsdel för kroppsdel, ibland genom att svepa med uppmärksamheten över kroppen. Man gör detta med bibehållen sinnesjämvikt, det vill säga man värderar inte sina förnimmelser utan bara konstaterar att de finns där. Till exempel ”Det kliar på insidan av höger underarm”. Sedan för man uppmärksamheten vidare. Om koncentrationen brister kan man uppmärksamma näsandningen (anapana) en stund och sedan börja om igen. Att träna koncentrationen och att träna sig i att behärska sitt sinne kallas att träna samadhi.

Vårt sinne är belamrat med sankaras, mentala föreställningar om att vi gillar eller ogillar en företeelse och som gör att vi reagerar med begär eller motvilja. Men kan vi i meditationen betrakta alla våra förnimmelser objektivt kommer sankaras upp till ytan och utplånas. Det kan hända att någon som tränat meditation ett tag och upplever ett flöde i meditationen plötsligt upplever en grov och stark förnimmelse. Detta är ett tecken på att en djupt rotad sankara kommit upp till ytan, alltså ett tecken på framsteg i meditationen. Genom meditationen renas sinnet, inte bara på ytan utan även på djupet.

I början av denna process kan man råka ut för ”inre sparkar”. Sinnet kämpar emot att koncentreras och släppa ifrån sig alla sankaras. Det kan vara att sinnet/tankarna ideligen vandrar iväg, att man får ont i kroppen eller blir extremt sömnig. Jag hade under hela retreaten stora problem med att jag somnade under sittningarna. Först trodde jag att det var en betingning –på många av mina avspännings-CD:s som jag lyssnar på när jag ska sova görs ”resan genom kroppen”. Sedan var jag övertygad om att det var inre sparkar från mitt starkt betingade sinne. Men det förändrades inte ett dugg. Goenka skulle kanske sagt att det skulle komma att förändras om jag fortsatte arbeta tålmodigt och ihärdigt. Eller var det helt enkelt bara så att jag behövde sova.

Ett centralt begrepp är annica. Betyder ”allt förändras”. Allting är obeständigt, flyktigt, föränderligt. Även vi människor. Sådan är naturlagen.

All materia består av subatomära partiklar som uppstår och försvinner med en hastighet som vi inte kan uppfatta med blotta ögat. När man uppnår slutstadiet i meditationen uppfattar man inte längre förnimmelser utan bara detta flöde av partiklar som uppstår och försvinner, uppstår och försvinner. Här finns inga sankaras, inget begär, ingen motvilja och inget lidande. Tillståndet benämns nibbana/nirvana. Detta kan bara upplevas genom egen erfarenhet, en insikt som fullständigt renar sinnet, förståelse av annica, genom vishet. Denna vishet kallas pañña.

Panna, bildar tillsammans med sila (moral) och samadhi hörnstenarna i dhamma som betyder upplysning. En upplyst människa praktiserar alltid dhamma.

Huset

Dhamma Sobhana, ”Sanningens skönhet”, Lyckebygården utanför Ödeshög. Etablerades 2007. Fastigheten var ursprungligen byskola, och har därefter använts som behandlingshem, kursgård och vandrarhem. Männens hus, kvinnornas hus, huvudbyggnad med meditationssal, två matsalar, kök, registrering. Jag bodde i tvåbäddsrum. Säng och ett litet sängbord med byrå. Rummet avdelat med ett skynke, allt för att undvika distraktioner. Slitet och lite skitigt, men fullt beboeligt.

Maten

Frukost: Havregrynsgröt. En soppa som såg ut att bestå av hel kanel, katrinplommon, aprikoser med mera. Tog inte av den. Tog russin och linfrön i gröten. Tahini gillade många där. På gröten, på maten, på allt. Fil, yoghurt och müsli fanns också. Köpebröd med jordnötssmör. De andra påläggen var tahini och smör. Snabbkaffe serverades vid frukost och lunch.

Lunch: Helt vegetariskt. Mycket bönor och linser. Ibland quorn men mycket sparsamt. Alltid färska grönsaker. Ris, bulgur, quinoa. Pasta en eller två gånger. Liten efterrätt, som jag bara tog på lördagarna. Ena gången ett digestivekex, andra gången chokladpudding.

Frukterna som serverades var banan, apelsin, päron, äpple.

Hemresan

Upptäckte en liten stund före avresa att min gamla elev Gustavs flickvän var där. Var på väg att åka ifrån min börs och mina nycklar. Taxi, buss, tåg med ett byte om jag minns rätt. Var jättetrött. 

Ångrar inte att jag gjorde detta. Men tänkte under vistelsen att klarar jag det här så klarar jag vad som helst, och så var det inte. Dessutom menar Goenka att för att meditationen ska ha någon effekt är det ett minimum att man mediterar:

- Fem minuter när man vaknat och fem minuter innan man somnar.

- Två timmar per dag.

- En tiodagarskurs om året.

Det har jag inte gjort.

2018-04-20 15:49.


Kommentarer till blogginlägget


Jag är också sugen på en tysthetsretreat men kanske inte i så många dagar - mina semesterdagar varje år är noga dedikerade - men visst är det en häftig resa inombords man gör, på både gott och ont. Tack för att du länkade till min blogg! <3
2018-04-20