Anna Karin D

​Försäkringskassan forever

(Ska mitt kanske absolut sista blogginlägg här på funbeat handla om något så trist och icke träningsrelaterat som F-kassan? Ja, det ska det.)

Eftersom jag har en högre lön än den FK baserar min ersättning på, skickade jag in rätt blankett (vilken var ganska svårfunnen såklart) rätt ifylld med rätt lön och kompletterad med en utskrift av det rätta lönebeskedet. Jag kände mig nöjd med att jag fått tummen ur att göra detta nu äntligen, det var stört omöjligt att få in min verkliga lön in i FKs besvärliga regelsystem när jag blev sjukskriven för ett år sedan. 

Jag fick ett automatiskt sms om att de fått min ansökan den 19 mars. Bra. 

En vecka senare, 26 mars, får jag ett brev. Från FK. Från min handläggare, vi kan kalla henne Lena, Lena Svensson:

"Hej! Jag vill informera om att du kan anmäla ändrad inkomst på blankett siochså. Du kan också ringa mig på telefon 010 xxxxxx, och anmäla det den vägen eller om du undrar över något".

What? Vad nu? Vad har gått snett? Kom aldrig blanketten fram? Var det fel ändå? Hade jag använt fel blankett? Trots allt?

Jag ringer vi-kan-kalla-henne-Lena direkt, dvs den 26 mars. Telefonsvarare: "Hej. Du har kommit till Lena Svensson på Försäkringskassan. Jag har semester och är åter i tjänst måndagen den 26 februari. (!! ???) Om det är brådskande kan du ringa 070 xxxxxx, så svarar mina kollegor. Tala annars in ett meddelande efter tonen, så ringer jag upp, så snart jag kan. Ha en fortsatt bra dag!"

Jag talar in ett meddelande, ber henne ringa upp. Kanske har hon tagit fel på månad? Så ringer jag alternativnumret. Inget svar efter tio signaler, sen kopplas jag bort.  Ingen ringer upp, såklart. 

27 mars ringer jag: " .....Jag är på semester till den 26 februari...bla bla bla....Ha en fortsatt bra dag!"  Inget svar efter tio signaler på akutnumret, bortkopplad. 

28 mars ringer jag igen. Nu händer något! Wow!  "Lena Svensson har gått för dagen. Åter i tjänst i morgon." Yes! Jag talar in mitt meddelande. Snälla ring! Jag anger mitt telefonnummer, är vänlig, berättar mitt ärende. 

Ingen ringer på förmiddagen dagen efter, som är  skärtorsdag, så fram emot lunch gör jag ett nytt tappert försök:

"Hej! Du har kommit till Lena Svensson, handläggare på Försäkringskassan. Jag har semester och är åter i tjänst tisdagen 3 april (!!??). Om ditt ärende är brådskande kan du ringa.....osv....

......ha en fortsatt bra dag...."

!!!!

Har hon alltid semester? Jobbar hon nånsin? 

Finns hon?

Behöver jag berätta att akutnumret inte funkade, nu heller?

Jag försökte ringa försäkringskassans kundkontaktnummer också. Där finns femtiotusen olika alternativ att knappa sig fram mellan samt en lugn och pedagogisk röst som pratar lugnt och pedagogiskt med oss idioter som inte begriper något. 

Ingenstans kan man knappa in alternativet "jag vill prata med en människa". Ingenstans kan man knappa in alternativet "din handläggare på evig semester, vad göra".

Nåväl. Påsken går. 4 april ringer jag Lena igen. Tänker att hon nog behöver en dag att få ordning på grejerna efter all semester."Hej! Du har kommit till Lena Svensson, handläggare på Försäkringskassan. Jag har semester och är åter i tjänst den 3 APRIL......"

Nu börjar det bli rätt farsartat. Och jag börjar bli inte så lite sur. Men som F-kassekund är man alltid i underläge och i händerna. Jag talar in ett snällt och vänligt meddelande, men struntar i akutnumret som ju är en uppenbar bluff. 

Ingen ringer, naturligtvis. 6 april, i fredags, försöker jag igen. Genombrott! Lena Svensson går bara inte att nå för tillfället.  Jag talar in ett meddelande, som jag uppmanas att göra, vänligt. Jo, vänligt! Trots att det är sjätte? Sjunde? gången jag snackar efter tonen. 

Och tro det eller ej, helt chockerande, ringer Lena Svensson upp. Hon finns verkligen!

Jag framför mitt ärende och nu händer det märkliga: Lena Svensson lyckas på känt F-kassehandläggarmanér få det hela att vända till att det är jag som agerat fel. Jag som inte förstår. Jag som är hispig, sjuk och dum. 

Hon förklarar för mig som om jag vore ett barn de saker jag redan vet och berättar om akutnumret jag hade kunnat ringa om jag nu var så angelägen. Och att jag måste förstå att de har mycket att göra och min lön inte är ett prioriterat ärende. Att hon naturligtvis inte kan ha full kontroll över allt som kommer in. Typ som anmälningar om ändrad lön innan hon bett om det. Det måste jag förstå. 

Jag biter ihop och håller mig lugn, för jag vet ju att möjligheten att be om ursäkt för att ha varit i princip onåbar i veckor inte ingår i sinnevärlden för denna handläggare. 

Jag önskar henne som avslutning en fortsatt bra dag.

2018-04-08 07:28.


Kommentarer till blogginlägget


Typiskt en handläggare som inte fattat vem hon är till för. Jag skulle nog ha gått vidare till en högre chef. För sådär får det inte gå till. Men det kanske du gjorde.
2018-04-08



Nej jag gjorde inte det! För var hittar jag en sådan...? Jag är så trött på telefonsvarare och klickval....självbetjäning och total avsaknad av mailadresser. FK vill inte bli nådda!

Och jag kom ju fram, tillslut
2018-04-08



Summerat - helt jäkla otrolig historia! Bra jobbat FK!
2018-04-08



Det är en sak att vara stressad och pressad, det är många som är det nu men bemötande är A och O när man arbetar inom sådana yrken. Märkligt med ett akutnummer som inte fungerar..är det då de riktigt fula orden far ur munnen:)
Jag förstår din frustration och ilska!
Man vill ju få det klart, det blir en stress att inte nå fram och hålla på så som du fått gjort.
2018-04-08