Rickard Dahlgren

#130: Ändrad planering

Arbetet med min Best Self Co (BSC) har fungerat mycket bra för mig. BSC är som en dagbok  fast med en 13 veckors-planering inklusive mål för dagar och veckor. Innan jag deltog på andra tillfället kände jag i alla fall att detta var det bästa som hänt min planering på väldigt, väldigt länge. Tidigare har jag överplanerat flera veckor i förväg, analyserat vad som komma skall redan nästa månad och planerat varje dag i veckan utifrån att jag behöver klara fem delmål för att den dagen ska bli godkänd. Det tyckte jag var helt normalt – för mig.

När jag nu deltog på det andra tillfället vid Freefoot fick jag upp ögonen för att det jag gjorde kanske inte riktigt passade mig. Större delen av livet där jag på något sätt har planerat, har jag haft en struktur och ett slutmål. Jag har alltså kunnat säga redan vecka 1 var jag kommer befinna mig när jag kommit i mål. Med målet om ökad självkännedom blir det mer ett abstrakt sådant. Bort med struktur och noga planering och helt enkelt surfa på den där vågen som kanske leder någonstans, men var vet jag inte. Under mina veckor kommer jag plocka upp många bra och många mindre bra verktyg för att bygga ihop ett eget mål som visar på att jag har ökat min självkännedom. Magnus Björkholm berättade att det finns två olika typer av mål. Det första målet är ett komplicerat mål där du har en klar bild framför dig hur du ska nå målet och varje delmål du satt upp finns där för att du ska klara det målet. Det andra målet är ett komplext mål där du inte har en klar målbild, men på vägen till ”det där ljuset i tunneln” finner du verktyg som du kanske kan arbeta med och skapa dig ett eget mål.

Av de två målen har jag tydligt valt det andra målet. Möjligt för att jag använt komplicerade mål så länge jag kan minnas att jag vill pröva något annat men också för att jag inte vet var jag kommer landa när mina 13 veckor har passerat. Hur mäter jag ökad självkännedom? Vad kommer jag ha uppnått efter mina veckor? Efter att ha fått dessa frågor till mig började jag fundera på mina val och kände att jag behövde använda mer konkreta mål som går att ta på och som jag kan berätta för andra efter avslutade veckor att jag åstadkommit.

Än så länge har jag kommit på att den meditation jag genomför varje morgon, genom att sitta i diamantställning, vill jag använda 30 minuter för när 13 veckor har passerat. Jag ska även börja med ett mindfulnesschema varje morgon för att få ett sunt uppvaknande. Även yoga är tanke att börja med. Än så länge klurar jag på ett schema men med dessa nya insikter kan jag se ett tydligare, strukturerat mål där jag kommer någonstans. Kanske kan dessa mål användas så att jag vid nästa målskapande har lagt en framtida grund genom mitt nuvarande mål.

Utbildningen gav mig nya verktyg och perspektiv på samma mål. Den öppnade upp ett slutet, koncentrerat (och grumligt) sinne och gav den där lilla, lilla pusselbiten som var så oerhört viktig för att bygga mål: Självförtroende. Nu kommer jag fortsätta skriva i boken med mina nya insikter och kunskaper och nästa tillfälle jag skriver om det tredje och sista mötet får jag se om min planering har misslyckats eller lyckats. Den som väntar får se.

2018-03-20 13:46.


Kommentarer till blogginlägget


Rekommenderar Vila dig i form med YinYoga av Magdalena Mecweld.
2018-03-20



Finns som app också.
2018-03-20



Tack för förslaget 😃👍
2018-03-20