En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Sextusen aj som satan..

När jag träffade min sambo hade han en orange märklig matta liggandes i  sovrummet, en så kallad shaktimatta. Många av er vet redan vad det är men om det är någon som inte vet så är det faktiskt en spikmatta för hemmabruk. 

Då, när jag såg den för första gången där hemma hos min gubbe, förstod jag inte alls charmen med den, inte ens en gnutta. Ok, man ska tydligen ligga på den, bar hud mot vass pigg, jaaa...neeejj jag behöver verkligen inte prova! "Mhum, är så skönt att man kan somna på den säger du" sa jag medan jag drog med handen över den vassa ytan.

Hur som helst, jag provade tillslut denna tortyrmatta och klarade kanske högst två minuter innan jag for av och sa helt sakligt att den får du ha för dig själv knasgubbe. Inte visste jag då att just den spikmattan skulle bli en av de saker jag inte vill vara utan nu.

Helmysiga taggar..

  

Så låt oss då kolla lite på denna magiska matta från Indien. (Vill du hellre torteras på en svensk variant så finns det att köpa sådana lite varstans)

Varför i all världen skulle jag..

Ja verkligen, varför skulle man frivilligt vilja prova något sådant? Jo men därför att..aha gissa vad som kommer nu..jo en underbar en punktlista:)

  • Blodcirkulationen ökar och blodkärlen vidgas vilket är bra om du har spända muskler eller värk. Har du till exempel ofta spänningshuvudvärk eller stelhet i rygg, axlar och nacke kan detta vara värt att prova. Det är även ett bra sätt att återhämta kroppen efter ett träningspass, jupp.
  • Kroppens tyngd mot piggarna på mattan stimulerar frisättning av kroppens egna smärtstillare, endorfiner. Liksom vårt lugn och ro hormon, oxytocin. Med andra ord kan det vara  toppen för oss som är stressade som behöver komma in i ett mer hälsosamt läge i kroppen igen eller har ont eller värk i muskler/leder.
  • Kan vara värt att även prova om man har vissa sömnsvårigheter. Många somnar faktiskt på den, vilket kan vara svårt att tro:) Man kan även prova att ta fram den om man vaknar mitt i natten och har svårt att somna om. Kan även vara värt att testa om man har en respektive som snarkar. Min sambos pappa låg på spikmatta innan de skulle sova av den orsaken och tyckte att det hjälpte.
  • Jag personligen tycker om att ligga på den när ovälkomna tankar far runt och ställer till oreda i kroppen. Det är väl en form av stress i sig men som i sin tur leder till en oro som jag inte kan hantera så bra än. Jag blir mer centrerad och lugn av att lägga mig en stund på mattan.

        

Hur gör man..

Jag läste någonstans att man inte skulle rulla ner på den utan lägga sig jämt direkt..?? Det vet inte jag hur det skulle gå till, jag kan ju liksom inte sväva för att sänka mig ner över den.. Nej, jag placerar mattan i sängen, rullar ihop en handduk upptill och lägger mattan så att jag har piggar från toppen av nacken och ner. Du kan stå på den, ligga på sidan..ligga på magen (naken på magen med tuttar och allt på en massa piggar, nej tack inte för min del).

Eller varför inte stå på huvudet, inte jag då heller men kanske någon annan därute:)

                              

Avslutningsvis;

Om du vill prova så ge det en chans. Det är inte alls skönt i början! Låt det ta lite ta tid så kommer du dit där det faktiskt är möjligt att somna. Om du är  som mig, "lite fjompig" räcker det med några minuter till att börja med för att vänja dig. Målet är att ligga minst 20 minuter men helst inte mer än 1 timme. Inte för att det är farligt att använda den längre än så men det var den tiden som var rekommenderad för bästa resultat. För att något ska fungera får man ha lite tålamod också skulle jag vilja säga och att använda den varje dag. Bästa stunden är ju på kvällen innan det är dags att sova, ett ypperligt sätt att varva ner. 

När du sedan ska rulla av mattan gör det som mest ont tyvärr och du har nu fått ett fint prickmönster och en solbrändsröd färg där du har legat emot mattan. Men du ha också nu förhoppningsvis fått lite mer ro i kroppen och/eller fått mindre spända muskler så..

De som inte ska använda mattan är de som äter blodförtunnande medicin eller du som har psoriasis eller hudcancer. De två sista kan använda mattan men inte på områden där du har utslag eller är under behandling.

Musik i mina lurar

https://www.youtube.com/watch?v=fbCvnCACazM

https://www.youtube.com/watch?v=oCi0RHLrauU

2018-03-19 15:00.


Kommentarer till blogginlägget


Å spikmatta! Det var så jättepopulärt för några år sedan, alla hade spikmattor. Trodde knappt de fanns längre!
Men det låter logiskt det du skriver. :-)
2018-03-19



Ja det var några år sedan:)
Det var en kvinna som jobbar med människor som mig som hamnat där jag är som sa att börja med spikmatta, ät magnesium för "trötta" celler och kör avslappning för låta kroppen varva ner och komma i bättre fas för läkning och återhämtning.


2018-03-19



Spikmattan! Den hade jag nästan glömt - men enbart för att jag lärt mig andra bra avslappningstekniker senare. Jag brukade älska den, hade nog faktiskt inte kunnat lära min kropp att slappna av så djupt innan läggdags utan alla mina kvällar på denna. Bra sammanställlning Maria. Som vanligt är ju alla olika och det är kanske inte allas grej, men jag rekommenderar den i alla fall. Tack för påminnelsen! :-)
2018-03-24



Gillar min sprikmatta men glömmer bort att jag äger en då den ligger i garderoben numera :D
Tack för påminnelsen! Iblnd är det så skönt och effektfullt att lägga sig en stund!
2018-03-27



Kul, Sandra och Lena:)
2018-03-27



Man skulle ju vilja ha ett värde på saker ibland. Med alla såba här produkter kommer en massa påståenden som att "den stimulerar endorfintillverkning". Ja, men hur mycket? Är det värt smärtan, mödan eller kostnaden? Hur mycket gurkmeja måste jag äta varje dag för att känna skillnad? Ett kilo? Två gram? Honung är ju "en naturlig antibiotika", men räcker det med en tesked om dagen om man har halsfluss? Man snackar om vaga hälsofördelar som man långsiktigt ska må toppen av. Orkar man ligga tillräckligt länge på en spikmatta för att ta reda på det? Min spikmatta är grön och bor någonstans i garderoben.
2018-04-02



Jag tror att jag förstår vad du menar. Att det är svårt att ta till sig saker och ting när man inte ser eller känner resultat relativt snabbt. En tydlighet istället för att något ska eller kan göra det här för dig.
Jag tror att om man är frisk och mår bra är det svårare att ta till sig vissa saker som ska vara hälsosamma för dig. Det är faktiskt lättare när du inte mår bra och gör det för att du måste. Du kan då faktiskt se och känna att det gör något för dig, du får ett kvitto att det faktiskt är bra. Inte alltid men ibland:)
Nu kan ju jag bara utgå från mig själv. Mina erfarenheter blir ju min kunskap och sanning.
Jag började äta antiinflammatorisk kost när min mage gick ut i strejk. Det hade varit lättare kanske och tagit doktorns recept och gått till Apoteket men jag valde en annan väg. 3 månader senare var magen bra. Jag hade aldrig klarat av den typen av kosthållning om det inte vore för att jag hade sådana problem med min mage.
Samma med just spikmattan. När jag var frisk och mådde bra hade inget behov av den tyckte jag och såg inte alls vitsen med den. Men nu brottas jag med en stark oro som jag kan dämpa med spikmattan. Oro skapar stress som sätter sig i kroppen och hela systemet blir ur balans. Det är inget bra utgångsläge när man ska sova:) Spikmattan lugnar ner det, jag känner det och jag märker det.

Det svåra är att tro och acceptera något som man inte kan se eller känna göra någon skillnad men ändå (kanske) gör det i det stora hela. Varför vill jag göra detta är väl frågan och svaret är (kanske) det som avgör om man ändå fortsätter ett tag till..

2018-04-02



Klokt svar.

Diffus eller starkare oro är vad spikmattan fungerade för i mitt fall också. Det var logiskt: jag hade en tendens att spänna ryggen mest, och det var där den användes. När jag tänkte på något som skapade oro så kände jag (mycket) mer ont av spikmattan, medan när jag slappnade av så kändes den knappt för mig (har smärttålig hud). Så det blev en glasklar feedback. Så småningom lärde sig kroppen den avslappnade känslan som jag ju önskade ha inför sömnen, och jag har nog inte behövt spikmattan mer, egentligen. Men jag är fortfarande tacksam för vad den lärt mig och mitt kroppsminne.
2018-04-02



Med det sagt så håller jag med dig Arvid om att en lagom dos skepticism är sunt, och passar det inte en själv så är det förmodligen inte en bra metod.
2018-04-02



Använde min mycket igen ett tag när jag hade frozen shoulder och ont, just nu vilar den sig igen. kanske borde ta fram den till Maken däremot.

2018-04-12



Ja kanske det:)
2018-04-12