Marie-Louise Karlander

Tränings/tävlingsåret 2017

2017 är till ända och tur är väl det. På många sätt har det varit ett tufft år att sy ihop livspusslet. Jag går fortfarande utbildning på heltid och driver företag parallellt. Träna och tävla är viktigt för mig för att jag ska må bra. Jag vill träna mycket också. Många tycker säkert att det är för mycket. Jag gillar inte när folk omkring mig säger att du behöver inte träna så mycket. Vad jag behöver är väl jag och min kropp som ska bestämma. Däremot så bestämmer vardagen vad som är möjligt att träna. Det har krävt att jag planerat träningen utifrån var jag varit i Skellefteå eller Vännäs. I Vännäs finns ingen simhall!!! Det finns en 50m utomhusbassäng som bara är öppen under sommarlovet. Så under Vännäsveckorna fick jag åka in till Umeå och simma, bara resan tar totalt en timme. I Skellefteå har vi några fler simhallar att välja mellan. Antalet simtimmar är inte tillräckligt under 2017 men jag gjorde det bästa av situationen.

Vännäs är också ett riktigt kallhål så jag har varit tvungen att planera , beredd på omplanera efter väder, temperatur och nästan all träning där har varit utomhus. Vännäs gav mig pannben och mycket backträning. Fick ibland flytta intervallpass till en mindre kall veckodag.

Vad jag är väldigt glad, tacksam och ibland förvånad över är att jag är så frisk. Det är som inga förkylningar biter på mig, har till och med slutat vara nervös för att barnbarns snuvor ska smitta mig. Jag har också fått vara relativt fri från skador. Höfterna bråkar ibland men ändå mindre än året innan. Drog på mig lite hälsporrekänningar i Vichy, men det är hanterbart. Det tycker jag också gör det svårt att ifrågasätta min träningsmängd. Tränar man för mycket då reagerar kroppen förr eller senare med sjukdom för att den inte hinner återhämta sig.

Cyklingen har varit stark under 2017, trodde kanske jag skulle prestera ännu bättre på IM tävlingarna men det är också svårt att jämföra olika banor. Löpningen, tja, den har varit stabilt långsam. Har inte riktigt hittat löpformen under tävlingssäsong. Ofta känns löpningen ganska bra under vintermånaderna men då vi blandar in mer cykel vill löpningen inte kännas riktigt som jag vill. Det blir ett mål för 2018 att bli mer komplett i triathlon, hålla ihop loppen. Jag måste övervinna obehagkänslorna i simmomentet och ta för mig mer. När jag inte gör det simmar jag sämre tekniskt också. Simningen har inte blivit snabbare men stabilare, har fått bättre benspark, därmed bättre vattenläge. Jag har en ide om att simma ofta och kortare pass, mest för det kommer ske morgon, men också tror jag att det kan vara effektivt. Simning är mycket teknik och mycket intervallträning. För att simma bra får man inte bli för trött. Ofta, kortare men bra kvalité tänkte jag testa i år. Mycket för att också vänja mig vid att simma fortare.

När det gäller löpningen är det lite ett mysterium. Ålder, värk, svårt trycka på. Det känns som det finns så mycket bättre löpning i kroppen än vad jag lyckas prestera.

Just nu jobbar jag med frånskjutet för att få höftböjare och löpsteget bli bättre. Har ont då jag springer långsamt och långt. Då börjar jag vagga lite och ofta om det är vinter är höfterna iskalla efter ett träningspass. Inte mycket blodcirkulation där inte. Så nu försöker jag jobba med frånskjut och höften och det gör mindre ont. Man ska inte jämföra sig med andra, men jag tycker att jag är den långsammaste löparen i löpgruppen så då får jag väl ”skryta” lite här ändå. Jag har koll på teknikövningar och har ganska lätt för dessa ofta lättare än många snabba duktiga löpare. Jag är också mjukare i höfter etc , dessutom känner jag mig ganska stark i bål. När vi kör korta intervaller så är det nästan bara jag som orkar hålla mig på bana 3 inomhus. Ändå är det som jag inte kan ta med mig detta ut till löpning på längre sträckor. Utmaningen detta år bli att få ordning på detta, kunna bli en tekniskt bättre löpare och stark att hålla det även på halv- och helIM. Går det bra på Laponia och jag känner att pers och en bra tid finns inom räckhåll kommer jag anmäla mig till en IM senare på året under 2018. Annars kommer fokus ligga på 70.3. Jag känner att styrketräning, spänstträning är oerhört viktigt och kommer inte att slarva med det under 2018.

En vecka träningsläger på Mallorca med Trifit genomförde jag också. Det är en fantastisk förmån att få träna där med bra ledare, bra upplägg och fantastisk natur. Det lägger en bra grund för cyklingen inför sommaren.

Tävlingsmässigt nådde jag inte dit jag ville under 2017 med mina tidsmål på IM tävlingarna. Man får ha tålamod. Den bästa meriten under 2017 är, lite oplanerat, brons på SM/RM i Olympisk distans. Jag gillar den distansen och även halvIM. Cyklingen suger inte ut allt inför löpningen. Tycker väl i och för sig att alla distanser har en tjusning. Det har blivit lite så att långt alltid är lite mer finare, mer imponerande i folkmun, men vi som håller på vet hur fruktansvärt jobbigt det är att springa 5km i maxfart. Så jag imponeras absolut lika mycket av en grym tid på en kortare distans som på en lång.

Träningsstatistiken då:

Totalt under 2017 438 träningstimmar, 378 träningspass. 72%

Simning – 50 timmar, 55 pass 13%

Cykel – 147 timmar, 89 pass, 23%

Löpning – 134 timmar, 137 pass, 34,5%

Styrketräning – 24,5 timmar 31 pass 8,4%

Yoga svårt säga registrera det ibland i sekunder i stället för minuter.

Triathlon – 46 timmar, 9 pass 2,4%

Tävlingar under 2017, Inga personbästa.

4 Broarna runt lopp löpning 5km (asfalt)

Hallsta Tri Olympisk (2:a bästa tid på distansen, upptäckte det nu, vann denna men vi var så få.)

Uppsala Tri Olympisk SM/RM (Placering 3)

Holmsjön Supersprint tri

Midnight Marathon (halvmara)

Ironman Santa Rosa/USA CA

Ironman Vichy/ Frankrike

2018-01-02 14:21.


Kommentarer till blogginlägget


Oj, oj, oj vilken träningsmyra! Och jag som tycker att triathlon ändå är den roligaste tävlingsdisciplinen, känner att jag inte är i närheten i engagemang eller form. Men som du säger - det är man själv som ska sätta den nivå man vill hålla - ingen annan. Någon Ironman blir det aldrig för min del, men jag är lite sugen på olympisk distans (har bara kört sprint tidigare). Ditt inlägg får mig att tänka att det borde vara en baggis. Det är väl den där milen löpning som är en utmaning efter att ha simmat och cyklat sig stel dessförinnan. Lycka till med din träning och dina lopp 2018!
2018-01-02



Olympisk är en kul distans, så lagom, tar kring 3 timmar. Ofta rolig cykling. Det är klart du ska testa det. Jag sa också att jag inte skulle göra någon IM, har gjort 4 st. Det var andra som sa, -"du fixar nog en IM"
2018-01-02



Är allt lite sugen på IM Santa Rosa 2019...
2018-01-09



I år har halvan och helan bytt plats i tid , Santa Rosa. IM i maj, 70.3 i slutet på juli.
2018-01-09



Jo, jag såg det, hoppas de behåller det till nästa år eftersom jag sneglar på en tidig IM (om jag nu kommer över mitt beslut att aldrig mer köra en hel....)
2018-01-10



Ha ha det säger jag varje gång. Nu sitter jag och försöker hålla mig från IM. Inte lätt.
2018-01-10