Jonas Eilertsen

Summering och mål 2017/2018.

För 2017 lyckades jag åka mitt bästa Vasalopp och löpa min snabbaste mil på 41:14. Dessutom är jag väldigt nöjd med min energiplan under Vasaloppet, inte någon ordentlig svacka alls.  Lyckades nästan träna minst femton timmar varje månad, men föll på målsnöret. December kantades av en hel del förkylning. Det bröt ut efter 4 x 4 minuter på löpband, då jag även noterade min högsta puls någonsin 184 slag/minut.  Förmodligen hade jag något i kroppen.

Inför 2018 har jag en del planer. Det ser inte ut att bli något Vasalopp. Känns ju inte så kul, är ju en speciell känsla att komma dit och åka. Familjeekonomin måste prioriteras och känns faktiskt viktigare. Sedan fick jag inte den ingången på säsongen som jag velat. Mitt mål inför nästa Vasalopp var att få in mer styrketräning under försäsongen. Tror det passar passat min kropp väldigt bra. Sedan har jag inte fått in så många snömil under December, även fast det kom riktigt bra med snö i år. Tror jag inte kan seeda mig till femte startled.  Men det finns fler år och mitt huvudmål är ju som sagt medaljtid på Vasaloppet. Vilket jag är långt ifrån nu, men vilket jag är övertygad om att jag kommer klara.

Det som skiljer denna vinter från alla andra vintrar, sedan jag började med konditionsidrott vintern 2011/2012, är att jag kör minst ett löppass i veckan. Alla andra vintrar har jag tagit en paus ifrån löpningen. Detta gör att jag nog kommer klara mina löpmål inför 2018: 40 min på milen och 1:30 på Göteborgsvarvet. Ett annat mål inför 2018 är att öka minsta mängd från 15 timmar per månad till 17,5 timmar per månad. 15 timmar har varit perfekt för mig med två barn. Men nu har barnen blivit lite större och är blöjfria, 5 år och snart 3 år. Fjärde målet inför 2018 är att, framförallt under hösten, få in styrketräningen. Då 1-2 pass per vecka, annars under året 0-1 pass.  Dessa fyra mål blir mina mål inför 2018.  

Men om jag känner flow i löpningen och det finns biljetter kvar till Lidingöloppet i Juni, kanske jag ska satsa på en tid på 2:15 och medalj. Annars kan det ju bli ett mål till 2019. 

Jag tycker det är kittlande med sådana här mål och detta gör att jag blir oerhörd motiverad. Därför måste jag ibland bromsa mig. Vilket leder till att jag nu tänker extra mycket på tre punkter: Att jag ska finna glädje i träningen, att jag ska känna av kroppen och att jag inte ska känna ett tvång inför träningspass. Detta har jag verkligen börjat få kläm på under 2017.

2017-12-30 07:30.


Kommentarer till blogginlägget