Rickard Dahlgren

#104: Angående skador och smärta

Skador och smärta är något som är gemensamt för varje idrott. Det är något som alla, med hög sannolikhet, har varit med om i livet i kombination med idrott. Visst finns det risker för skador likaså för barfotalöpare, det går inte att sticka under stolen med. Men det finns likaså skador med andra typer av träning. När Crossfit exempelvis blev större blev den en ny fluga som ”vi alla” skulle testa. Vissa uppskattar den mycket och menar att den förändrat deras val av träning medan andra enbart tycker att den just är en fluga. Inte långt därefter började det komma fram att den typen av träning kunde ge skador. Långa spalter fylldes med intervjuer från människor som hade varit med om sådana skador och som rådde andra att inte testa Crossfit. Samma system gäller för alla idrotter.

Oavsett om det gäller löpning, cykling, simning, klättring, brottning med mera så blir det så himla viktigt att ta det lugnt i början av en ny träningsform. Jag fick rådet av min coach Martin att inte gå ut för hårt i början. Innan någon tänker annat så vill jag meddela att jag redan varit med om att gå ut 0-100 på 2 sekunder. Det var inte behagligt alls. När jag nu tränar successivt vänjer jag min kropp och särskilt mina fötter på den träning som jag utsätter dem för. Som jag sade förut, visst finns det skador i alla idrotter, och även då i denna subgenre till löpning. Men bara för det så behöver jag inte få dem. Med en varierad träning och successiv ökning i min egen takt så kan jag träna – även utan skador.

Om du exempelvis är otränad sedan tidigare och bestämmer dig för att börja springa, då ska du inte satsa på ett Göteborgsvarv det första du gör. Vi måste låta kroppen vänja sig först innan vi sätter mål. Samma gäller vid barfotalöpning där övergången från traditionella löparskor till barfotaskor blir en rejäl skillnad. Här gäller det också att ta det lugnt i början. För annars får du skador.

Angående min egen löpning så var jag ute på ett pass idag. Visst känns det i mina vader, både fram- och baksidorna, men det hade varit konstigt om det inte känts något. Jag märker att särskilt i kurvor och svängar har jag lite svårt att springa rakt över, som jag kunde göra i mina löparskor. Då skyddade skons sidoväggar mina fötter från smärta. Men i och med att jag springer så gott som barfota, så behöver jag träna upp denna funktion ytterligare för att dels få starkare fötter och dels undvika skador och smärta.

2017-06-19 10:18.


Kommentarer till blogginlägget