Maria S

Något slags utvärdering

För ett år sedan slängde jag ihop en liten utvärdering av de första veckorna det träningsåret. Nu gör jag det igen. Ska bli intressant att jämföra om det blivit någon skillnad, och om någonting förändrats på vägen.

Gör jag några framsteg? 

Längdskidor - Ungefär där jag lämnade förra säsongen. När det blev bra skidföre blev jag sjuk i 8 veckor och där är vi nu. Först nu kan jag åka igen. Teknikmässigt hann jag ta mig tillbaka till där jag slutade förra vintern. Uthålligheten är det nog värre med. Lite bättre allmänstyrka i kroppen dock vilket jag har användning av.

Funktionell träning - Teknikmässigt bättre utförande, djupare kunskaper om funktionell träning, bättre träningsförutsättningar med "fullt" utrustat gym hemma. Vissa moment tränade jag inte alls tidigare, där har jag utvecklats mycket. Lite oklart vart jag står vad gäller hur tunga vikter jag kör med jämfört med för ett år sedan. Mycket nöjd med hur den träningen utvecklats.

Löpning - Lätt och långsamt men ändå mer än det brukar tack vare löpbandet hemma. Inget fokus alls på löpning egentligen, bara ett komplement till annan träning. 

Når jag mina mål?

Längdskidor - Nej, har ju inte åkt tillräckligt mycket och ofta. Förkylningen har satt stopp för detta. Skidåkningen har inte alls fått det fokus det borde ha i vinter.

Funktionell träning - Ja, med tanke på att jag fått dra ner intensitet och mängd på grund av lång förkylning så är jag mycket nöjd. Hade såklart varit längre fram i min utveckling om jag fått träna fullt de 8 veckorna som jag varit sänkt, men det har istället tränat mitt tålamod och mitt pannben.

Löpning - Konstgjord andning på det här helt klart. Löpningen är i och för sig bara ett komplement till annan träning så det är väl ok just nu antar jag. 

Vad har jag lärt mig?

Längdskidor - Att min funktionella träning är ett stort stöd i skidåkningen när man inte kan träna skidor. Man håller bättre och orkar bättre om man behöver åka en stafett otränad. Använd det i händelse av oförmåga att träna skidor.

Funktionell träning - Att kontinuitet är viktigt. Att växla mellan olika övningar är bra. Att det alltid går att köra ett anpassat pass för hur sliten man är just för tillfället men att det är viktigt att göra plats för de tuffa passen tillräckligt ofta.

Löpning - Att jag inte behöver ha panik över att jag inte kommer ut och springer så ofta och långt just nu. Det är ju inte det jag ska hålla på med nu. 

Finns det något jag kan ändra på?

Längdskidor - Mängdträning. Bli frisk så att jag kan ge mig ut i spåret igen. Åka skate resten av säsongen och göra det mycket.

Funktionell träning - Planera passen så att det alltid finns ett tungt pass inplanerat tillräckligt nära inpå det förra.

Löpning - Så småningom låta löpningen ta plats igen. 

Titta tillbaka på senaste veckorna, när fungerade det bra? 

Längdskidor - Innan jag blev förkyld. Lastade skidorna och åkte till Råneå och åkte skate.

Funktionell träning - Senaste veckan då jag varit frisk. Kontinuitet.

Löpning - Dagar då jag ställer mig på löpbandet hemma och bara lugnt matar på. 

Vad var det som gjorde att det fungerade bra till skillnad från en dålig vecka? 

Längdskidor - Att jag tog mig tiden det tar att åka iväg till Råneå eller Ormberget.

Funktionell träning - När jag får ha vardag och helg hemma och träna i mitt fina hemmagym..

Löpning - När jag är frisk och pigg, så jag kan springa på löpbandet hemma. 

Vad ska jag göra för att det ska fungera lika bra denna vecka?

Längdskidor - Se till att pallra sig iväg till skidspåret.

Funktionell träning - Planera in ett tungt pass hemma och Functional cross fredag morgon, och anpassa resten efter det..

Löpning - Får vi se om det går, har bytt över till promenad med löpbandet på största lutning eftersom knäna är ganska belastade av annan träning.

2017-03-09 00:00.


Kommentarer till blogginlägget