Maria von Schmalensée

Äntligen sammanfattning 2016...!

Här kommer äntligen min sammanfattning av träningsåret 2016!

Vid jämförelse med förra året så är mycket snarlikt, men yoga har klättrat bra på listan!

Löpning 122h

Orientering 119h

Cykling/MTB 31h

Styrketräning 31h

Yoga 14h

Spinning 13h

Längdskidor 11h

Rehab/prehab 10h

Simning 8h

Stavgång backe 7h

Vattenlöpning 6h

Stakergometer 2h

Crosstrainer 2h

Trappmaskin 1h

Övrigt 6h

Sjukdagar 48h (!)

+ Har tränat rätt bra även i år, hade som mål 7h/v (365h), nådde 379h, trots äckligt mycket sjukdom (48 dagar), mest i augusti och okt-nov. Gillar fortfarande att träna ”lite för mycket” för att utvecklas optimalt (tror jag…), men gillar väl endorfinerna mer än toppform, så det stör mig inte så mycket… Och har väl egentligen lite för mycket fokus på mängd och för lite intensitet, försöker få in mer och mer snabba pass och prioritera, men det är svårt.

+ Klarar löpträning allt bättre, men måste fortfarande träna smart och tål inte att springa tuffa många dagar i rad. Har verkligen börjat gilla att köra korta intervaller på löpband, ny favorit! Men vet att det är belastande så försöker ta det lite coolt.

- Hade benhinnebesvär i januari-mars (troligen för att jag börjat följa ett marahontränings-program med lite mer mellanmjölk (marafart) samt hastigt stegrad träning på löpband), men klarade perioden prima med backträning, alternativ träning och rehab.

- Det blev bara ett löplopp; Sthlm Marathon på 3,52 (efter en vår nästan helt utan långpass så kändes det skapligt..). Körde inget Coopertest alls, det är dags snart känner jag! Hade gärna fått in nått millopp, var anmält till Midnattsloppet men sjuk då. 

- Resultatmässigt orientering är jag rätt missnöjd med säsongen med rätt dålig löpkänsla nästan hela året (kroniskt övertränad-light???) men några bra tävlingar räddade upp känslan lite. På en av sommartävlingarna på Gotland fick faktiskt min bästa rankingpoäng ever efter ett topplopp. Men vet att jag kan bättre totalt sätt.

Inför 2017…

- Ser faktiskt mest fram emot Stockholm Marathon men älskar ju alla typer av orienteringstävlingar... Har inga speciella mål förutom att jag vill ”vara så bra jag kan” och det räcker prima som morot för mig. Kommer sannolikt fortsätta springa D21 för jag gillar långa banor… Och så vill jag såklart vara ”mitt bästa jag” på stafetterna, och vill verkligen springa bra på 25-manna, 10-mila och Jukola. Och så vill jag nog faktiskt springa lite löplopp oxå, mest som bra tempoträning :)

- Träningsmässigt så har jag en plan där jag varje vecka vill få med ett långpass (minst 20k, helst varannan hårt, varannan mjukt underlag), ett pass korta intervaller, ett pass långa intervaller/snabbdistans/backe, orientering (lugnt/mellanmjölk..), styrka och rehab. Ska även försöka få in alternativ träning men ska faktiskt försöka prioritera mer vila framför alternativa pass, då jag inte har känningar. Tror mer vila ger mer än mer träning, för mig :D

Tjing!

2017-01-29 21:57.


Kommentarer till blogginlägget


Intressant läsning. Imponerad över hur du lyckas få ihop det som arbetande fyrabarnsmamma. Verkligen en förebild för alla slöa föräldrar som skyller på att dom inte hinner med.
Du älskar verkligen att träna och har svårt att vila helt :)
Men vilar du dig de dagar som du känner dig hängig så kanske du minskar antalet sjukdagar, så då kan ju tom mängden öka. Men ja det är svårt att vila när man är inställd på att träna. Likaså med mer vila så kommer du ha mer energi på de tuffa intervallpassen.
Men allt det där vet du ju redan.
Har fullt upp med att bromsa Moa men kan gnälla på dig också när du är olydig ;)

2017-01-30



😊Du är klok du! Du går gärna gnälla på mig oxå☺️
2017-01-30



...får...☺️
2017-01-30