FunBeat Tipsar

Härnösands skolor får 1,5 miljoner till pulshöjande aktiviteter

Härnösands kommun har fått 1,5 miljoner kronor i projektpengar från Skolverket för att jobba med pulshöjande aktiviteter i skolorna.

– Flera studier visar att de som har pulshöjande aktiviteter får bättre inlärningsförmåga, säger Mathias Åström, idrottslärare på Gerestaskolan.

Pulshöjande aktiviteter i skolan ger bättre inlärningsförmåga vilket leder till att fler elever klarar målen i skolan. Foto: Johannes Erixon.

Totalt var det 594 huvudmän som sökte projektstöd från Skolverket för hälsofrämjande aktiviteter. Bara 99 fick pengar och Härnösand var en av dem som fick mest pengar. 

Pengarna ska bland annat användas till att skapa lust och möjligheter till fysiskt aktiva raster och att få fler att vara mer aktiva på idrottslektionerna. 

Vi ska titta på skolgårdarna, idrottshallarna och omklädningsrummen och se om vi kan ändra saker som gör att eleverna blir mer aktiva, säger Mathias Åström. Vi ska också försöka få in pulshöjande aktiviteter på morgonen för att väcka upp hjärnorna. Sedan är det viktigt att vi lägger rätt ämnen efter den fysiska aktiviteten, exempelvis läsförståelse eller matte. 

Lärare och föräldrar kommer att erbjudas en föreläsning i ämnet under våren med överläkaren Anders Hansen, en eftertraktad föreläsare som bland annat har skrivit boken Hjärnstark. Via satsningen ska även klassuppsättningar med pulsband köpas in till skolorna.

Med hjälp av pulsbanden kan eleverna se om de höjer pulsen så pass mycket att inlärningen förbättras. Som lärare får jag via pulsbanden bra återkoppling på om idrottslektionerna är upplagda på rätt sätt och tillräckligt pulshöjande, säger Mathias Åström. 

Han har stora förhoppningar på att projektet ska ge resultat. 

– Bättre inlärningsförmåga gör att fler barn kan klara målen i skolan.

2017-01-20 11:52.


Kommentarer till blogginlägget

Om bloggen

FunBeat Tipsar är vår omvärldskoll på prylar och annat inom träning. Vi tror det kan vara av intresse, annars är det lätt att avfölja.