Caroline Hammaräng

Träning 2016 & Planering för vårterminen 2017

Ber om ursäkt för den suddiga texten i diagrammen men det var så bra som jag kunde få det.  :-/

Kommer inte att ha kvar MegaMåndagsförmiddagen; YinYoga+rehab+MediYoga+Core. YinYoga-klassen byter instruktör och det är så att säga inte till min fördel. Instruktören som ska ta över hinner med tre asanas på en klass. Resten av tiden sitter hon och läser, och så mässar hon en del, vilket jag tycker känns såå overkill, nästan pinsamt. Jag vet att det inte handlar om att hinna med så många asanas som möjligt men man behöver inte ha tre meditationer på en 55-minutersklass. Men varför klaga, jag ska ju inte ens gå på klassen.

Tänkte för variationens skull byta ut coren mot TRX. Nu innehåller TRX-klasserna förutom TRX-träningen ganska långa sekvenser med hopp och löpning men det finns cyklar i salen, så jag kan komma undan det. Å andra sidan är coren jäkligt bra. Kanske växlar mellan dem med ett visst antal veckors mellanrum.

På FunctionalMoves är pulshöjarna bara 1,5-2 minuter x3 (x2 på 45-minutersklasserna), då kan jag hitta på andra övningar att höja pulsen med medan de andra hoppar och springer på stället med höga knälyft.

BodyPumpen skiter jag i. Jag älskade det när jag var yngre men har kommit fram till att det inte alls är min grej längre. Allt som får människor att röra på sig är bra men det känns inte särskilt funktionellt att stå och göra hundratals repetitioner av en och samma övning.

Joggingen går bort, eller läggs åtminstone på is.

Jag skulle vilja testa alla Gerdahallens spinningklasser, det kommer att ta ett tag att tugga sig igenom dem. Samtidigt känner jag redan nu att ju mer jag spinnar desto stramare blir jag.

Vill simma mer regelbundet, gärna mer än 1000 meter varje gång.

Vill som sagt gärna köpa en cykel men jag kommer att börja gå på aktivitetsstöd i mars och i mars går dessutom mitt frikort ut så jag kommer att behöva mina besparingar framöver.

Det kan bli lite knepigt med konditionsträningen under de så kallade röda perioderna. Jag hatar att simma när jag har mens och cyklar jag får jag bindskav eller så skär tampongsnöret in. Det är inte skönt. Kanske jag provar att jogga ändå, men jag tvivlar på att SI-leden kommer att tillåta det.

Förutsatt att det kommer att funka med den omtalade SI-leden tänker jag att upplägget ska se ut så här:

Måndag Rehab+MediYoga(+Core)

Tisdag FunctionalMoves

Onsdag Rehab+Styrketräning

Torsdag Rehab+MediYoga

Fredag (Core)+YinYoga

Lördag VILA

Söndag PowerYoga

Simning, spinning och TRX läggs in vecka för vecka.

Vad tycker ni???

2017-01-14 16:11.


Kommentarer till blogginlägget


Jag tycker det ser välbalanserat ut. :-)

Gillar inte heller vissa träningsformer när jag har mens, men långpromenader, styrketräning, Tabata och lätt löpning funkar bra för mig.

2017-01-15



Ja, det är ju så man får göra. En PowerWalk kan man alltid ta.
2017-01-15



Snyggt upplägg och fördelning av pass! :-)

Att du dessutom väljer träningsformer som jag själv skulle välja (jag gillar inte heller BodyPump-upplägget längre) gör ditt inlägg väldigt inspirerande också.
2017-01-19



Vad bra!
2017-01-19