Maria S

Det där med styrketräningsupplägg och annan träning

Blir inte riktigt klok på det där med upplägget på träningen med mina "tyngre" vikter. Skrattar så jag gråter. Klenfis är vad jag är, men det är ju tungt för mig. Men till upplägget alltså. 

Till problemet med baslyftspassen då. När jag ska träna baslyft med skivstången är det ju inte samma fart och fläkt som i de andra passen jag kör. Jag vill köra få reps med lite "tyngre" vikter för mig sett. Haha jag som är så klen så det är inte mycket att lasta på innan jag är där. Men det känns ju som att jag mest står och pillar med viktskivor som ska av och på, jag vilar mellan seten för att "ladda om" för att kunna göra nästa set. Det känns ju inte riktigt som att jag tränar särskilt mycket. Jag kan ju inte köra tyngre vikter (förutom knäböj vilket snabbt är ordnat), och jag vill ju inte köra lättare med fler reps för då försvinner ju vitsen med det jag tänker göra med just den träningen. Uthållighetsstyrka kombinerat med kondition får jag ju på de andra passen jag kör liksom.

Min övriga träning ser ut ungefär (eller exakt) så här över lag. 

1. En till två gånger i veckan cirkelpass 4 varv. Varje varv är 10 övningar med 10 reps av varje. Varannan övning är Clean & Jerk med kettlebellen. Efter Clean & Jerk-övningarna så gör jag någon styrkeövning. Vila får jag göra först efter alla övningarna på ett varv. Kan ju ta någon timme eller två det där.

2. Ett eller ett par gånger i veckan springer jag på löpbandet. Någon timme där också, ibland intervallpass. Beror på dagsform och hur mycket jag vill belasta benen inför närmaste dagarnas träning. Ibland kan det bli jättelugn löpning i drygt en timme bara för att få kroppen att återhämta sig lite.

3. På fredagmorgnar går jag på ett lite kortare pass på gymmet som heter Functional Cross (Högintensivt pass). De uppläggen kör jag ibland hemma också om jag inte kör något av de andra passen. Jag har lite att jobba på där för att verkligen lyckas köra passet högintensivt. Ofta är jag för klen styrkemässigt för att orka hålla i hela vägen ut med respektive övning. Men jag jobbar på det.

Därför tycker jag baslyft kan vara en ny sak att utvecklas på. Hoppas jag får till känslan på de där passen snart bara, så att jag inte går och gör något fel. Känns ju inte som att det är så där det ska vara. 

Läs mer...

2017-01-11 10:03.


Kommentarer till blogginlägget


Kul att läsa om dig träning. Tycker inte att du låter klen någon stans .. men vi har nog olika syn och utgångslägen. Lycka till.:)
2017-01-13



Tack Ulrika! :-)
Det är nog så att ju mer man lär sig, desto mindre tycker man att man kan. Desto mer inser man att det finns att träna på. Det känns när man går på pass där man knappt ens kommer i utgångsläget på övningarna, för att man inte är stark nog, som att det finns en del att jobba på styrkemässigt. Då är det bra med instruktörer som har lite förberedande övningar i bakfickan att plocka fram. L-sit med kettlebell är en sådan. Det gäller att inte tappa tålamodet då när resten av gruppen dinglar i sina raka fina armar med benen rakt ut i luften och en självsäker krigares blick. :-)
2017-01-17