En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Året som gick...

2016 blev inte alls som jag hade tänkt. Året började bra. Jag hade kommit igång med 3 mils löppassen igen och hade 3 stycken 3 milare i bagaget under december och januari. Så det kändes kanon!

Men sen hände det som inte fick hända. På konferens med jobbet i Sälen och på sista dagen skulle vi åka skidor, dom som ville. Jag hade inte åkt sedan 2012 och började i en lagom backe och fick ganska bra kläm på det efter en timmes åkning. 

Då skulle vi förflytta oss till en annan backe och på en transportsträcka var det isigt och jag tyckte det gick för fort och ville ”bromsa” upp så jag inte skulle köra in i en mamma med barn framför mig. Tanken var en kontrollerad ”jag lägger mig fint i här i sidan” men någonting hände och den ena skidan fastnade och jag hängde i en översträckning i vänster knä och dinglade fram och tillbaka innan jag lyckades få tillbaka balansen. 

En obeskrivlig smärta som jag har förträngt nu spred sig i knät och jag hörde en smäll (korsbandet…) och kände direkt att här hände det något allvarligt. Mina kollegor kom fram till mig och dom tyckte inte det såg så farligt ut. Jag skrek på danska ”Tag skiene af mig!” och de fattade ingenting ;-) Några åkte efter hjälp och en stund senare kom en snöscooter för att hämta mig. Den initiala överjävliga smärtan satt i kanske 5-10 minuter men sedan gjorde det inte så ont. Dom säkrade upp benet med en uppblåsbar kudde och sen åkte vi på tvären av hela skidbackesystemet till läkarstugan längst bort. Jag fick hålla fast benet så det inte det skulle tappas ner i backen när vi åkte. 

Efter ett stopp i läkarstugan bar det av ner till röntgen i Sälen by. Där konstaterades det att det inte var något brutit så dom sa bara kontakta din ortopedklinik om 14 dagar.... Dom lindade in benet från topp till tå och sålde mig ett par kryckor så jag kunde ta mig fram. 

Dagen efter väntade 10 timmar i en minibuss utan möjlighet till att lägga benet högt och det krävs nog inte så mycket fantasi att föreställa sig hur svullet benet var när jag kom hem till lilla Jämjö på kvällen. Jag kunde inte stödja på benet och inte köra bil (testade, rent livsfarligt!) Så sonen skjutsade mig till akuten nästa morgon. Då konstaterades det att MCL, medial kollateral ligamentet, på insidan var helt av samt ev. en korsbandsskada men knät var för svullet för att kunna bedöma det. Man tömde knät för vätska (blod) och jag fick en ortos på benet som skulle sitta där i 10 veckor. Magnetröntgen beställdes och jag hade tur som kom in redan efterföljande vecka. Då fick jag besked att även främre korsband var helt av. Jippie…

Första två veckorna var ortosen helt låst och sedan efter att den låstes upp så var knät helt stelt i en 15° böjning. Jag kunde varken böja eller sträcka benet. Så nu började en intensiv rehab period med träning 30 minutter morgon, middag och kväll för att få tillbaka rörligheten och inte tappa för mycket muskelstyrka. 

Jag fick ihop 154 timmars rehab på 3,5 månad. Hade 56 rehab timmar i mars, 54 timmar i april och 51 timmar maj. Innan olyckan tränade jag hyfsad mycket och låg då på mellan 20-25 timmars träning i månaden…. Min målsättning var att inte missa ett enda rehab pass. Jag ville tillbaka till löpningen så mycket. Jag missade två pass på hela denna period. 

I början på april blev jag av med ortosen efter 10 veckor natt som dag. 1 juni fyra månader efter olyckan sprang jag för första gången igen. 5x1 minut med 1 minuts gång. Inte mycket, men jag SPRANG! Och det kändes skitkonstigt! Men nu var jag igång. Allt slit hade betalat sig skulle det visa sig. 

12/7 efter 6 månaders uppehåll var jag tillbaka på team intervaller igen. Jag anpassade dom efter min förmåga och körde inga hela pass i början. 

Och 20 juli sprang jag min första mil i 6 minuters fart! 

Sedan dess har det bara gått framåt och i november hade jag nummerlapp på igen och sprang in på en 4:e plats på Jämjöhalvans 5 km på tiden 22.21 på halt underlag. 

Det går inte en dag där jag inte påminns om eller känner av min skada, men det blev ändå så mycket bättre i år än vad jag hade trott från början. Jag har valt än så länge att inte rekonstruera korsbandet, vilket innebär att jag alltid måste träna styrketräning minst ett par gånger i veckan för att kompensera för korsbandet. Sidostabiliteten är inte den bästa men så länge jag inte håller på med skidor eller andra kontaktsporter så tror jag att jag kommer klara mig genom livet utan korsband. En sak är säker: Aldrig mera skidor!!! Inte utför i varje fall.

Om jag blickar fram mot 2017 så vill jag genomföra en swimrun tävling eftersom jag snuvades på Kustjagaren detta året. Samt jag vill springa 5 km och 10 km lopp. Halvmara och mara får vi se hur det blir med det.

Gott slut, vi ses i löparspåret! 

2016-12-28 14:30.


Kommentarer till blogginlägget


Det är bragdmedalj på din prestation och envishet. Så imponerande bra gjort!
2016-12-28



Lycka till 💪👌
2016-12-28



Fantastiskt fokus på att komma tillbaka och inte en enda gång ha vi hört dig klaga eller misströsta. Tummen upp för dig. Lycka till 2017, är säker på att vi får se dig högt upp i resultatlistorna.
2016-12-28



Kan bara instämma! Ditt "rehabpannben" är i världsklass och med denna egenskapen och viljan så är du snart tillbaka i gammalt gott slag igen! Lycka till med löparåret 2017.
2016-12-28



Du är grym! Vilket pannben! 2017 kommer bli ett bra år Pernille. <3
2016-12-28



Fantastiskt bra kämpat!
2016-12-29



Så jäkla bra! Imponerad över din disciplin! Lycka till 2017 😍🖒💪
2016-12-29



Imponerande viljestyrka i rehaben💪💪💪lycka till 2017👍👍
2016-12-29



Bragdmedalj Pernille, så grymt fokuserad och målmedveten, det skall jag bära med mig, vilken styrka du visar! Imponerande, 2017 kommer bli fantastiskt, lycka till!
2016-12-29



Mitt jerringpris går till dig i år! Mäkta imponerad över din vilja o glöd att komma tillbaka!!!! Du har gjort allt rätt o jag hoppas att knät fortsätter att bara bli bättre o bättre. För det är du så värd!!!!
2016-12-29



Grymt bra kämpat i år och roligt att du är tillbaka i löparspåret!!
2016-12-30



Hej! Hur har du gjort för att lägga in diagrammet?
2017-01-03



Mitt år blev inte heller som jag tänkt. Det blev så mycket mer. 350 träningsdagar av 365 är rätt så bra om nan frågar mig. Under desa dagar har jag bla cyllat 1616 mil.
2017-01-09