Viktor Johansson

Hösten är här - träna mer skidspecifikt

Ni som har varit med ett tag vet att jag har en förkärlek till backträning. Träningen är tuff och får lungorna att skrika.  Om du kan utmana denna skräckblandade känslan så kommer du garanterat få bättre kondition, starkare muskler och spänstiga löpsteg.

Träna skidspecifikt - ta med stavarna. Löpning med stavar, eller älghufs som man säger på skidspråk, är en optimal träningsform som ger ett bra alternativ till både rullskidor och styrketräning. Hitta en lång backe och kör upprepande intervaller.

Älghufs (Sprättande skidgång) - Tänk diagonalåkning fast löpning. Ta längre kliv och sträck ut benet ordentligt. Få med armpendeln och avsluta bakom låret. Spring inte för fort i början av backen, tanken är att du ska hålla samma tempo hela backen.

Skidgång - Stavgång är absolut ingen pensionärsgrej. Titta på landslaget och tänk om. Det är du som bestämmer hur jobbigt det är. Om du gör rätt är detta en optimal träningsform.

Träna med Vasacoachen och bli förberedd till vinterns stora utmaning. I et PT-paket får du allt du behöver. Teknikanalys på rullskidor såväl löpning med stavar, intervaller för att förbättra kondition och syreupptagningsförmågan samt givetvis den skidspecifika styrketräningen som är otroligt viktigt för oss skidåkare. Dessutom får du en otrolig sparring i form av mig.

För bokning och mer information kontakta

vasacoachen@hotmail.com

http://vasacoachen.nu/

2016-09-14 07:18.


Kommentarer till blogginlägget