Rickard Dahlgren

#96: Nya träningsmetoder

I dagarna började jag fundera på hur jag skulle lägga upp våren och sommarens träningspass. Jag beslöt mig för två förslag. Det första slaget syftar till att genomföra samma träningspass sedan förra året med fem (5) träningspass per vecka varav tre (3) för löpning och två (2) för styrka. Det andra förslaget innebär att jag kommer att testa nya träningsmetoder för att höja min upplevelse av träning och prestera ytterligare. På Bild 1 finns ett par TRX-band som jag lånat av pappa. Dessa kommer jag använda vid styrkan – på utegymmet vid antingen Hjortmossen eller Spikön (Trollhättan). Bandet är enkelt att ta med sig och kräver ingen större plats i ryggsäcken. 

På Bild 2 finns applikationen ”Zombies, Run!” som jag kommer använda på flertalet av mina löparturer. Appen syftar till (enligt mig) att öka pulsen och hastigheten på löparpasset. Kanske är det något som kan höja min hastighet. Det bästa med båda förslagen är att de kan användas i oavsett väder. Som tidigare föreslagit så finns det inget dåligt väder – det handlar om inställningen till träningspasset och hur vi vill genomföra den. Det finns idag flera tusen (om än mer) träningsapplikationer som sägs hjälpa löparen till nya nivåer. Vad som egentligen fungerar är upp till respektive löpare.  

Själva träningsprogrammet kommer jag genomföra varje vecka fram till Göteborgsvarvet i maj. Därefter får jag se hur det känns med träningsmängden beroende på om jag ska öka eller minska den. Än så länge är jag mer än nöjd med båda träningsformerna samt mitt schema, så förhoppningsvis kan det fortsätta så!

Bild 1

Bild 2

2016-04-07 13:33.


Kommentarer till blogginlägget