Viktor Johansson

Vasaloppet - Energiplanering

“Hur brukar du ladda upp inför ett Vasalopp?” “Hur får du i dig energi under loppet? Jag brukar alltid ha kvar en jäkla massa bars, dricka när jag kommer till mål. Hur ska jag hinna få i mig allt?”

Jag har åkt Vasaloppet 6 gånger och jag har gjort nästintill samma upplägg varje år. Kolhydratsladdning torsdag-söndag. Midjeväska med någon bars, gel och sen förlita sig på Vasaloppets kontroller.

Nu säger jag inte att detta upplägg har varit dålig, tvärtom. Det har faktiskt varit väldigt framgångsrikt i mitt fall. Men samtidigt som jag har  blivit bättre och snabbare så är det klart att fokusen har förändras även på detta.

Så om jag hade åkt Vasaloppet i år så hade min energiplan sett ut så här:Veckan innan - Fortsätta äta som vanligt och gärna kost som innehåller mer kolhydrater. Jag hade gått över från mina vanliga fullkornsprodukter till mer lättsmälta produkter som ljus pasta och vitt bröd. Passa på att lyxa till det lite, det är ingen fara. Under dessa dagar veckan innan Vasaloppet går jag alltid runt med en flaska vatten. Det är väldigt viktigt att du dricker mycket, eftersom kolhydrater binder vätskan i kroppen. Framåt onsdag, torsdag hade jag lagt in extra måltider/mellanmål på dagen, tillexempel en tallrik gröt efter kvällsmaten precis innan läggdags. 

Förutom detta hade jag druckit minst 1 dl rödbetsjuice / dag fram till Vasaloppet. Rödbetor innehåller nitrat, som påverkar din syreupptagningsförmåga och återhämtning positivt.

Vasaloppsmorgonen - uppladdning Kl. 03:30: Först den årliga och traditionella vasaloppsfrukosten i Lima skola. Gröt, äppelmos, polarbrödskivor med skinka och ost, apelsinjuice och en halv kopp kaffe. Dessutom brukar jag alltid ta med ett gäng mackor i fickan, det är ju faktiskt mer än 4 timmar kvar till start.

Kl. 06:00:  2 stycken Beet IT rödbetsshot + 1 skopa Umara Sport 

Kl. 07:15:  2 skopor Umara Intend i 500 ml vatten

KL. 08:00: O där går starten!

Under tävling - Camelback med starkblandad Umara Sportdryck

Drick lite och ofta: 1 dl sportdryck var 20e minut

Tännäng, innan du börjar klättar upp i Risbergsbackarna: 1 Gel 

I utförsåkningen efter Evertsberg: 1 Umara bar + sportdryck.

Innan oxberg efter Lundbäcksbacken:  1 gel

Oxberg: 1 mugg sportdryck

Utförsåkning innan Gopshus: 1 Umara bar

På kontrollen i Hökberg: Här brukar man få en Liquid av en funktionär.  

Efter Hökberg innan Eldris:1 gel

Eldris med 9 km kvar: 1 mugg sportdryck

Mellan Eldris och Mora finns det en extrakontroll om du blir sugen på nåt gott. Annars är det pannbenet som jobbar här. Ta rygg på åkaren framför och kämpa dig fast. Du har nu bara några km kvar.

Du kan läsa mer om Umara och rödbetans positiva påverkan här:

http://vasacoachen.nu/

Följ Vasacoachen på facebook -

https://www.facebook.com/Vasacoach/

2016-02-25 14:47.


Kommentarer till blogginlägget


Det är en stor fördel att vara ung idag, så man kan Metabolisera allt som driver en..;)

Ville bara tala om att jag lever, och nästa stopp Andorra..again, tjo
2016-02-25