Marie-Louise Karlander

Vägen mot Kalmar 150815

Tränings-/Tävlingsåret2015

År 2015 är till ända och det är dags att summera året.  (Detta skriver jag mest för att ha kvar för kommande år för egen räkning. Förväntar mig inte att mina vänner sitter och sträckläser detta.)

Det stora huvudmålet 2015 var Kalmar IM 150815. Det kändes spännande att sträva mot ett sådant mål och verkligen gå ”all in” i träning inför utmaningen. Måste säga att träningen i sig är en stor utmaning  Jag har haft stort stöd från tränare och träningskompisar.  Att det sedan blev så att jag tävlade alla grenar i triathlon blev en bonus och rätt kul ha gjort. Träningen för IM började redan hösten 2014. Börjar summera/utvärdera träningen.

De tre första dagarna på 2015 var jag förkyld. Det är de enda dagar jag inte kunnat träna pga sjukdom eller skada.  Åkte lite skidor för att jag skulle åka öppet spår Vasaloppet, mest för att eventuellt seeda upp mig i Vasaloppet och åka för en bättre tid. Vasaloppet är inte alltid pålitligt i före väderförhållanden. Jag åkte mindre än hälften så mycket skidor som då jag åkte det riktiga Vasaloppet när jag gjorde klassikern.

Total träningstid 35359 min, ca 556 timmar, 6177 km, 532 träningspass, 332 dagar av 365 med träning.

Längdskidor

Ant träningsmin 1529min, ca 25,5 tim, 255 km, endast 7 pass med tävlingarna inräknade, (3st), snittfart 6min/km.  Tränade aldrig fart på skidorna under 2015.

Simning

 Simningen är loggad både bassäng och öppet vatten. Simningen är det moment jag utvecklats mest i tycker jag under 2015. Här har det både fart- och distanstränats men mest av allt teknik. Hade stor hjälp av simtränare och triathlontränare. Tränade simning under inomhussäsongen 3ggr/vecka. Några ggr simmade jag testlopp 400m fr för att stämma av. Svårt att förbättra tiden om än det känns att man utvecklats mycket. Det kostar förmodligen mindre energi.

Bassäng

Ant träningsmin 4689 min, ca 78 tim, 162,87 km, 87 pass, 3,07km/vecka i snitt, 28:33min/km.

Öppet vatten 590 min, ca 10 tim, 20 pass, 20km 29min/km.

Cykel, har loggat all cykling under samma träningsform ”Cykling”, dvs LVG, MTB, spinning, trainer. På trainer och spinning har jag inga km räknade, har inte kadensmätare på bakhjulet på trainern, annars har det varit möjligt. Funderar allvarligt på att skaffa watt-mätare. Den roligaste cykelträningen var med trifitpå Mallorca. Underbara dagar med mycket cykel. Tävlade inte cykel under 2015 utan träningen var helt och hållet inriktad mot triathlon. Tränade ovanligt mycket själv och i sällskap med en-tre cyklister i stället för med klubben. Inte planerat, men ofta var jag rätt nertränad så jag orkade inte hålla fart i grupp med de snabba cyklisterna.  Under cykelsäsongen tränade jag mycket mängd i övrigt också. Mars 61 tim, april 64tim och i maj 67 tim.

Ant träningsmin 11124, ca 185,5 tim 3815km , 113 träningspass, 72 km/vecka, 22,64 km/tim i snitt.

Löpning (Samtliga underlag, terräng, asfalt, bana, löpband)

Var lite förvånad då jag såg mängden löpning jag gjort under 2015, trodde inte att det var så mycket. Under året kändes det nästan alltid som för lite mängd. Många (marathonlöpare)förvånades att jag inte sprang längre oftare.  Min gissning är väl att det sliter för mycket. Ska man springa mer får man dra ner på cykelmängden. Sprang några tävlingar, lokala lopp, mer som träning. Löpning är min akilleshäl bildligt och bokstavligt talat. Min sämsta gren, är väl för tung, för mycket muskler, för stor hel enkelt.  Sedan dras jag med växande hälben som irriterar hälsenan, så det är nästan alltid lite trixande och anpassning i löpmomentet.  Min lägstanivå har jag höjt och jag känner mig mindre ”rädd” för träna löpning, vågar ta ut mig och vet att jag kommer igen, återhämtar mig under pågående pass och innan nästa löppass. När jag tog upp träningen igen efter vilan i höst känner jag att jag är en nivå bättre än förra året. Starkare i senor och muskler trots en del småskavanker. Jag är alltid bland de långsammaste i min klubb, men känner mej ändå bland de starkare. När andra står och pustar efter 15 intervaller, känns det som jag hade nog pallat 10 till. Fort går det inte.

Ant träningsmin 9335, 154 tim, 1217km, 163 träningspass, 23,26 km/v 7:29min/km.

Triathlon  (loggat här är tävlingar, inofficiella och officiella)

5 st supersprint i Holmsjön Umeå, har ett snyggt pers här på tre minuter, en min i varje disciplin. Banan är 450 m sim, 14 km cykel, 4 km löp ungefär. Det var jätteroligt vara där och träffa TS Järnet, triathlonklubben i Umeå. 

Ant träningsmin 2481 min, ca 41 tim 21 min, 691 km, 11 pass, 16,71km/tim, 3:35min/km

Styketräning/Yoga /Gympa

Har lagt lite mer krut på styrketräning inför säsongen 2016 och det syns redan 2015. 1951 min, 33 tim,  43 pass. Yoga 975 min, 16 tim 14 träningspass. Har tyvärr inte yogat så mkt i höst. Inte hittat en tid som passar.  AIK gympa har det bara blivit 4 pass á 90 min.

Tävlingar 2015

Racerapport finns skrivna till de flesta tävlingar.  Här följer gjorda tävlingar och resultat.

Längdskidor    24/1                    Boden  40km                        3:41:51

                       15/2                    Malmstråket  45km                3:41:10

                        2/3                      Vasaloppet ÖS 90km             9:56:03

Simning            14/2                    TYROpen Ske-å 400m fr           7:54

Löpning             21/4                    Broarna runt 5 av 7 deltävlingar, sämsta tid 26:55, bästa tid 25:40

                        2/5                      Vännäs halvmarathon              1:58:45

                        14/5                    Lidingö On Tour 10km              55:26

                        25/7                    Renbergsvattnet 12km            1:06:20 

Triathlon          27/6                    VM i Motala                         8:16:14

5/7                      Umeå Sprint                                          1:24:22 

19/7                    Västerås SM/RM Olympisk                     2:56:16

2/8                      Malmö Olympisk                                     2:53:35

   15/8                    Kalmar Ironman                                     14:21:06

   13/9                    Reugen 70.3 halvIM                                 6:16:25

Tack så hemskt mycket alla som varit med och stöttat mig i min träning, livet i övrigt. 

2016-01-07 14:50.


Kommentarer till blogginlägget