Viktor Johansson

Sammanfattar 2015

Nytt år - dags att summera det gamla Ja, hur ska jag lyckas sammanfatta ett helt år utan att bli tjötig och långrandig?

Träningen och skidåkning inför Vasan gick fint. Jag fick ihop över 40 skidmil på snö, vilket i mitt tycke var mycket med tanke på vilken skitvinter vi hade. Inräknade i dessa mil blev det 3 tävlingar över 40 km. Lövhultsloppet är det seedningslopp jag minns bäst. Ja, årets Vasalopp blev något ut över det vanliga. Men jag lyckades surfa på placering 1299 på tiden 5:54:29 

Efter Vasaloppet är det lätt att drar sig tillbaka, så efter en veckas vila var jag på rullskidorna igen. Och så här fortsatte det med regelbundna intervallpass och långpass över 3 timmar. Jag blev starkare och det dröjde inte länge innan tröghjulen rullade samma distans.

Ny träningskompis i form av pulsklocka införskaffades och konditionstest i samarbete med Umara ökade motivationen från 100-200%.

Träningen fortsatte med nyckelpass som dessa:Löpning: 4x4 min Rullskidor: backintervaller Rullskidor: långpass över 3h SkiErg-intervaller: 5x 1000m 

Träningsmängden ökade och jag får nog säga att jag var i min livs form under sommaren, vilket var grymt gött för nu var siktet inställt på sommarens stora mål.

Men med bara 2 veckor kvar till Alliansloppet började en konstig känning i magen och höftböjaren. Det var ingen smärta så jag fortsatte träna lite lugnare, precis som jag skulle göra inför loppet. Sen var det dags för Alliansloppet och det gick bra, men inte helt hundra.

Efter detta blev det en period som gick både upp och ner. Rehab, stretch, lugn träning och absolut inga hårda intervallpass.  Jag ville komma igång sakta men säkert och jag hittade faktiskt tillbaka till en bra känsla igen. Första helgen i oktober blev det upp till bevis, med två rullskidtävlingar. Isaberg Final Climb på lördagen och Lindenarullen på söndagen.

Kroppen svarade fint och jag fick äntligen två bra genomkörare plus två riktigt trevliga tävlingar som jag kommer köra även nästa år.

Jag hann få en ny boost av motivation innan jag började känna i magen/höften igen.Tålamodet tröt och jag kontaktade en kiropraktor som kunde konstatera stela höfter och framför allt ett snedställt bäcken. Återigen rehab, stretch och lugn träning. Efter 3 besök på 3 veckors tid kunde han kiropraktorn ge ett lugnande besked igen “Det här ser fint ut, du är helt återställd. Det syns att du har jobbat på bra med stretchingen”.

Så i början av november kom jag äntligen tillbaka till mina älskade mjölksyraintervaller, trodde jag… Efter en vecka kom den där jädrans förkylningen. Halsfluss och feberkänningar, BLÄ!

Så nu i december har fokus varit att komma tillbaka till hyfsad form. Det har blivit tunga styrkepass på gymmet, några distanspass på skiergen och flera trevliga intervallpass med storfräsarna Kennet och Martin Siljegård. Dom blir farliga i vinter!

En bild säger mer än tusen ord, eller?

Total träningstid: 293 timmar - (förra året: 242) Antal träningspass: 406 - (förra året:324) Antal dagar med träning: 249 - (förra året: 219)

2015 var dessutom året då min älskade sambo tog de första kilometerna på  rullskidorna. Då hade hon siktet på staffetvasan, men det blev visst en bulle i ugnen istället. Vi har nu bara 2 månader kvar, sen är vi 3.

Förutom min egen träning har det varit ett år med mer jobb och fler uppdrag. Träningsprogram, tekniklektioner på rullskidor och gruppträningspass. Inom kort blir det dessutom tekniklektioner på längdskidorna, mer info kommer.

 Innan vi sätter punkt för 2015 vill jag tacka

Jag som ambassadör, coach och idrottare i Umara Sports Club tycker det är ett privilegium att vara med på denna spännande resa.

För mig är det en ära att vara en del av detta bygge. Vilken höst vi har haft och vilken utveckling ni visar. Intervallträning ger resultat, det har ni verkligen bevisat. Nu ser vi fram emot skidåkning!!!

2016 här kommer vi -

http://vasacoachen.nu/

2016-01-04 14:35.


Kommentarer till blogginlägget