Markus Andersson

Utvärdering: Många korta & lätta löppass

I slutet av april satte jag upp målsättningen att springa 20ggr/månad, motsvarande 4-5ggr/vecka, och strategin för att lyckas med denna ganska klara ökning var att hålla en stor andel korta & lätta pass. Dvs med andra ord ganska glest med tuffare pass, som intervaller, snabbdistanser och långpass. Se föregående blogginlägg för mer info.

Nu dags för utvärdering. Jag får säga att jag tycker strategin varit bra, och någorlunda lyckad. Har snittat 20,5 löppass/månad under dessa åtta månader. Känns bra att kunna springa ofta. Under juli-okt var jag dessutom skadefri och kunde träna på skapligt, formen var faktiskt riktigt god där på senhösten, nästan personbästa-nivå trots lätt träning! Under maj-juni kvarstod dock skadeproblematik längre än väntat så även om målsättningen uppfylldes på pappret var de flesta löppass väldigt korta, typ 1,5-3km. 

Från november har jag tyvärr åkt på nya besvär. Höger stortå som är ett ständigt problem för mig, men varit mindre något år eller två, blev sämre och har kvarstått sämre. Bidrar till en osymmetrisk löpstil. Kan vara det som ligger bakom att jag fått ont i magmuskeln, nere till vänster, sen någon månad eller två, och nu på sistone sämre så det även hindrat/begränsat löpning. I höger knäveck finns även någon muskel som blivit överbelastad vid något tillfälle då jag kanske trampat snett, översträckt knäet, eller något, och sen kvarstått som lite ont, dock inte särskilt begränsande nu längre.

Sett framåt fortsätter jag på samma strategi. Summerat tycker jag som sagt ändå det varit en liten framgång, även om läget just nu är ganska trist. Hoppas på fler perioder som juli-okt. Tycker det är tråkigt att jag fortfarande inte lyckas slippa skador, besvär och krämpor. Ett ständigt strul, trots att jag inte tränar särskilt tufft längre.

2016-01-02 08:16.


Kommentarer till blogginlägget