En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

2015

Alltid roligt att såhär första dagen på nya året reflektera över föregående idrottsår och sätta upp rimliga målsättningar inför kommande året. Känslan av 2015 helt klart positiv, främst beroende på Vätternrundan som var en grym upplevelse från början till slut samt Hässelbyloppet där jag sprang på 37.40 vilket nog är mitt bästa lopp alla kategorier. Jag har haft roligt när jag tränat/tävlat och fått ihop en bra balans mellan jobb, familj och träning.

Ska börja med att följa upp de målsättningar jag satte upp inför året:

1.        Träning: 20 timmar träning per månad i snitt.

Klarat, sett över hela året har jag tränat 269 timmar.

2.        Löpning: 80 mil löpning, i lopp är målet att dels fortsätta trenden att springa under 40 minuter på millopp vilket jag klarat senaste två åren. Det vore även kul att förbättra mitt pers på Kungsholmen runt halvmarathon.

Mängden löpning blev enbart 62 mil, lägsta antal mil på många år. Främsta orsaken är betydligt fler mil på racercykeln än tidigare. Jag har fått in bra kvalitet i den löpträning jag kört vilket lett till två fina pers på halvmara och 10 km. Framförallt är jag väldigt nöjd med 37.40 på Hässelbyloppet. En dålig dag i kombination med riktigt tuff bana på topploppet gjorde att jag missade 40-min gränsen för första gången på några år men det känns ändå ok. Klarade gränsen vid övriga lopp.

3.        Triathlon: Crawla en hel simning på ett triathlon, delta i minst två riktiga triathlon och 3-5 testtriathlon. Förbättra resultatet i Stockholm samt testa minst olympisk distans.

Ej godkänt, inte i närheten av att crawla ett helt triathlonlopp. Tog mig i mål på några testtriathlon i Sickla men vurpade på Stockholm Triathlon. Dvs inget slutfört triathlonlopp.

4.        Klassikerloppen: Under 12 timmar på Vätternrundan och 8 timmar på Vasaloppet.

 Misslyckades kapitalt på Vasan men klarade lätt 12 timmar på Vättern.

5.        I övrigt det vanliga målet att njuta av träning och vara noggrann med planering och stretch/styrka för att undvika skador.

Ja, helt skadefri hela året.

Sammanfattningsvis klarade jag 3,5 av de 5 målen, helt ok ändå. Känner en stor revanschlust inför Vasaloppet och Triathlon 2016. Planen är att tävla i alla klassikerlopp, Vansbro Triathlon samt några millopp och halvmaror, dvs mellan 7 och 10 lopp. Det kommer att bli en utmaning men jag ser verkligen fram emot att försöka.

Mål inför 2016:

1.        5 timmar träning per vecka i snitt, 260 timmar sett över hela året.

2.        Klassikern: Genomföra svensk klassiker på under 21 timmar totalt, i stort borde det innebära 8 timmar på Vasan, 9,5 timmar på Vättern, 1 timme Vansbro och 2,5 timmar på Lidingöloppet.

3.        Triathlon: Crawla en hel simning på ett triathlon, delta i minst två riktiga triathlon och ta mig i mål på en halv IM.

4.        Springa lite mer än 2015, försöker med 70 mil. Tappat lite väl mycket mil under 2015.

5.        Njuta av träning och vara noggrann med planering och stretch/styrka för att undvika skador.

Sådär, bara att köra. Önskar er alla ett riktigt bra träning och tävlingsår!

2016-01-02 00:45.


Kommentarer till blogginlägget


Välkommen in i IM världen :)

2016-01-02