Viktor Johansson

Stakning - styrketräning

Tips från coachen - styrketräning stakning! 

3 övningar med rep - knäsittandes på en step up bräda. Upp med höften, fram med kroppen och lyft bort fötterna från backen. Då tränar du även balans vilket ger dig en ökad mage/bål-stabilitet.

1. Triceps (30 s): Fokusera på att låsa armarna nära kroppen och att du enbart rör underarmarna.

2. Lats (60 s): Lås överkroppen, stå raklång, spänn rygg, mage, bål. Dra sedan ner repet/stången med raka armar och pressa ända ner till midjan. (Tänk dig stakning, fast med raka armar).

3. Mage (90 s): Här är det enbart magen som ska jobba, dra inte med armarna. Lika dant här, tänk stakteknik. Kom fram med höft, överkropp och “tryck ner över stavarna”.

Viktigt att hitta en bra vikt så man orkar hålla tiden. Det ska inte vara för lätt, men heller inte för tungt. 

Kolla film här - 

http://vasacoachen.nu/post/114207947911/inf%C3%B6r-rullskids%C3%A4songen-kan-det-vara-l%C3%A4ge-att-g%C3%A5-in

2015-09-22 18:03.


Kommentarer till blogginlägget