Leif Andersson

Vad hände med min kropp efter 60?

Det korta och enkla svaret är: Ingenting. Jag gör fortfarande 3000 m under 12 minuter och 5000 m på 20:30.

Varför frågar jag då? Jo, för att det är skillnad och jag vill analysera hur jag bäst ska tackla detta. För mina enkla knep för träning och formtoppning som har fungerat i 45 år, de gäller inte riktigt längre. Med en enkel formtoppning de sista 10 dagarna kunde jag springa 15s/km snabbare på tävling jämfört med träning. Inför IVSM och VSM i år märkte jag ingen förbättring alls. Lite frustrerande att inte kunna styra detta lite bättre och behöva lita på slumpen.

Men vi backar bandet tills 2013. Då tänkte jag öka dosen från 3.5 mil/v till lite över 6 mil/v och därmed bli grym i M60 och gå ned mot 40 min på milen. Vad hände då? Jo, både sommaren 2013 och 2014 åkte jag på någon form av överträning/nedträning. Jag blev snabbare på intervaller och på 1500m men så fort jag tävlade under lite längre tid så tvärdog jag. Kraftlös. Jag påvisade inte symptom på överträning i form av högre vilopuls eller sömnproblem. Men efter att kört lugnare i 3-4 månader så kom formen sakta tillbaka. 60 km/v är ändå ingen extrem mängd och det borde jag väl tåla? Problemet var nog att jag körde för hårt på veckans två intervallpass. Även när det skulle vara tröskel så var det för många reps i lite för hög fart så att kroppen nog tog stryk. Till det kommer nog att både långpassen och distanspassen sannolikt gick i lite för hög fart. Man ska ju behöva mer återhämtning med ökad ålder, men det var inget jag kände av som 50+ eller 55+ så jag trodde det skulle vara likadant när jag var 60+.

I år, 2015, är jag nere på 4 mil/v och kör lugnare på långpassen och distanspassen. Riktiga lågpulspass har jag aldrig kört tidigare. Samtidigt blåser jag inte ut allt på intervallerna, ganska hårda men inte 100% varje vecka. Detta har resulterat i att jag är snabbare på 5000m i år jämfört med 2014 men jag har då tappat 10s på 1500m. 

Styrketräningen då? Ja, det började jag med 2011 och har gradvis ökat lite. Kört även lite plyometrisk träning. Så där sköter jag mig. Inte exemplariskt men tillräckligt bra. Tror jag.

Så vad ska jag göra för att hävda mig i konkurrensen framöver? Mer mängd är nog ett måste. Men hur mycket? Är det någon idé att flytta fokus från asfalt och bana mot terräng och backar? Eller ska jag lägga mer krut på alternativträning typ spinning för att inte slita ut min uppenbarligen lite veka kropp? Formtoppning med någon extra vilodag och 60% av mängden i intervallerna fungerar inte som förr. Ska jag vila än mer inför en tävling?

Nu förväntar jag mig inte få svar av någon läsare, alla är vi ju olika och svarar olika på träning. Men någon har kanske någonting jag inte tänkt på. 

Fast jag är ganska nöjd ändå. Det är ju inte så många 60+ som gör under 21 min på 5 km.

2015-08-19 16:42.


Kommentarer till blogginlägget


Lyckost, jag blir en minut sämre på milen / år
2015-08-19



Jag kan inte bidra med någon insikt om detta tyvärr, men jag kan bara hoppas att vara så snabb som du är efter 60. grymt.
2015-08-19



Ser fram mot att bli 60 och äntligen komma ner på dom tiderna
2015-08-20



Peter, tittar man på WMA-statistik ska du bara tappa lite drygt 20 sek per år. Johan, håller man bara igång och får vara frisk så fixar du det. Mats, tänk på att jag inte alls är ute och cyklar.
2015-08-20



Djupanalys av dig, du gör säkert allt rätt annars hade du inte kunnat göra de tiderna, dessutom verkar du vara skadefri! Kör samma koncept ett år till så blir det säkert ännu bättre! Tålamod Leffe-;)
2015-08-21



Man skall vara frisk för att behålla utvecklingen
2015-08-24



Ja, det gäller att hålla sig frisk och skadefri.
2015-08-24



Kloka tankar, det är inte så många löpare som tänker på helheten. En del tror att behovet av tillskott ökar med åldern för att kroppen ska ta till sig träningen. Färre kvalitetspass, lika mycket styrka för benstommen, hjärt o lungsystemet försämras inte så mycket med kontinuerlig träning. En skada tar längre tid att läka och återhämta träningsmässigt. Om man är superseriös tar man en håranalys för att konstatera eventuella brister på ämnen vilka kan hämna träningen

http://www.runnersworld.com/running-tips/running-your-best-in-your-60scom
http://running.competitor.com/2014/04/training/study-late-starters-run-faster-in-older-years_8283
2015-09-19



Tack för länkarna Sonny. Lite tråkigt men samtidigt lite spännande att behöva modifiera träningen med åldern.
2015-09-21