Anna Karin D

Styrketräning

Jag brukar hävda att styrketräning är ett så gott som nödvändigt komplement till löpning (och för den del även till cykling) om man vill undvika skador. Om man vill kunna träna sin favoritaktivitet långt upp i åldern är det absolut nödvändigt! Precis som med variation och alternativ träning, om man inte vill gå sönder pga ensidig belastning.

Men jag undrar: finns hopplösa fall? Jag, tex? Människor på vilka styrketräning inte biter alls, eller har väldigt väldigt begränsad effekt? Där inga muskler svarar, växer, blir starkare....utan bara blir ömma värkande, nedbrutna och hämmande övrig aktivitet?

Nej, jag gör inte fel. Jag är välutbildad. Vet hur jag lägger upp styrkepass. Vet hur jag ska dosera, variera, vilka muskler jag bör lägga krut på. 

Men ändå - det blir liksom ingenting! Nu är jag gnällig och värkbruten efter gårdagens beskedliga övningar i gymmet...än en gång. 

Man kanske ska ge upp ändå? Mot alla principer...

Eller inte. Mina triceps och degiga mage kanske blir ännu slafsigare då? Hemska tanke.

2015-07-16 08:03.


Kommentarer till blogginlägget


Näe, man ska nog fortsätta även om man tycker man borde få lite mer effekt för all möda.
2015-07-16



Det är förstås så att vi alla svarar olika på styrketräning precis som på löpning och andra typer av träning. Och styrketräningen är viktigare ju äldre vi blir, fråga professor Tonkonogi http://www.du.se/sv/Om-Hogskolan/Organisation/Sok-personal/Min-presentation/?userId=700 Så även om just din kropp mera är skapt för löpning är för styrketräning är det livsviktigt att du inte ger upp.
2015-07-16



Nej, jag ger nog inte upp. Jag köper alla argument för att fortsätta! För att hålla skafor borta, bromsa den tråkiga muskelnedbrytningen som följer på åldrandet... men. Det hade ju varit lite kul om man fick någon belöning? Såg något resultat, inte bara ont och ömt! Men, å andra sidan vet jag inte hur illa (?) det hade varit om jag inte hade gjort de små försök jag ändå gör. Tack för pepp och länk!.
2015-07-16



Professor Tonkonogi är ju en ivrig förespråkare för styrketräning för äldre, men även för barn. Hans åsikter är inte alltid helt okontroversiella men jag tror han har rätt i mycket.

Och glöm inte att det även förebygger den där osteoporosen! :-)
2015-07-16



Ja, just det ja....! Styrketräning i kombination med badminton (!) säjs vara det bästa mot den där osteoporosen.....
2015-07-16



Å andra sidan kan badminton vara förödande för hälsenorna! :-)
2015-07-16



Jag tror vi skippar badminton, Eva ...?
2015-07-16



Pepp från nära håll. Jag vill också att styrketräningen ska synas.
Och gör den inte det så är min övertygelse ändå att styrketräning ger gott och behövs. Absolut fortsätt!
2015-07-16




2015-07-16



Undrar vad Majvi försöker säga?
2015-07-16



Hon är stum! :-)
2015-07-16



Klart du skall fortsätta med styrketräningen, även om den inte ger de omedelbara positiva effekter som hade varit en trevlig sporre. Den kommer att hjälpa din kropp att kunna fortsätta springa många år till, och i slutändan är det ju det som räknas :-)
2015-07-16



Hoppsan...texten kom inte med! Vad jag ville säga var att styrketräning är absolut viktigt och kanske än viktigare ju äldre man blir;-)) för ökad "hållbarhet" precis som ni också tycker med eller utan synliga muskler. Mina muskler vill inte Svälla upp, ser mer senig ut! Gillar förstås funktionell styrketräning bättre så det är kanske därför.
2015-07-17



Jag säger inte att du gör fel, vet inte ens vad du gör! Men när en metod inte fungerar kan man alltid testa en annan.
2015-07-17



Jag ger inte upp! Lovar!
2015-07-17