Peter Öhman

Ett första utlåtande om Elpex rullskidbroms

Den modell av bromsen jag köpt består av själva bromsen som väger runt 220 g och upplevs som lätt, en skärm och eftersom min broms är gjord för Elpex Evolution av äldre modell så behövs även en adapter . Man ersätter förbandet längst bak, som sitter utanpå stommen och ”klämmer” runt gaffeln. Adaptern har ett spår där bromsen passar, i övrigt ser den ut som det som redan sitter på skidan. Med undantaget att den är vitmålad och några mm längre.

Montering

För att utföra arbetet krävs 7 och 8 mm ringnyckel, 3 mm insex, Torx T-20 och T-25. Jag kan inte förstå varför man använt flera olika dimensioner. T-20 och 7 eller 8 mm hade räckt. Passformen på delarna är tyvärr inte den bästa. Förbandet som ska sitta runt stommen tar emot den plastskiva som sitter limmad under stommen och går inte in nog långt, då den är ca 5 mm längre än originaldelen. Jag löste problemet genom att pressa in ett rakblad i limningen under plastskivan, för att skydda stommen och sedan såga försiktig i plasten. Metalldelarna har för små toleranser och jag tror att det är lackeringen som strular till det. Omålade delar hade nog passat bättre. Jag slipade bort lite färg i spåret där bromsen ska sitta i adaptern och fick ändå klappa dit den med hammare. För att ta bort eller sätta dit själva bromsen får man ta bort hjulet, skruva i/ur låsskruven och dra rakt bakåt. Drar man bromsen framåt blir bindningen stoppkloss om man inte skär bort en bit av den. Bromsklossen fick sitta i nedersta hålet och jag justerade den så maximal area ska gå mot hjulet. Osäker på om den justeringen är optimal, det finns fler tänkbara alternativ. Hävstången som ska manövreras med benets baksida sänkte jag till nedersta läget och lutade fram maximalt efter att ha testat bromsa. Bromsen ser högre ut än vad den är, i nedre läget når den precis över kanten på pjäxorna.

Åka och bromsa

Med min justering är bromsen så långt fram att jag ibland känner den mot vaden och jag tycker inte det är störande. Tycker inte heller att den extra vikten där bak påverkar vid diagonalåkning. När man bromsar är det väldigt lätt hänt att bromsen hamnar fel mot vaden. Till och med att den missar benet. Det krävs nämligen väldigt liten vinkel på skidan för att bromsen ska hamna snett, då höjden på bromsen kraftigt förstärker avvikelsen. Delen längst upp som ska gå mot benet är bara 56 mm bred och borde ha varit minst det dubbla. Skidmärket SKISKETT har t.ex. mycket bredare broms. Det är väldigt lätt hänt att ojämnheter i vägen, eller stela muskler och dålig balans. gör att man snedställer skidan även då man försöker hålla den rak. Man bör helt klart se till att öva att använda den en hel del. Inte läge att låta sig invaggas i falsk trygghet och börja chansåka in mot korsningar på provturen. Jag testade i en lång backe med 5 – 7 % lutning. Inga problem att stanna men jag vågade heller inte släppa på någon hög fart och sedan bromsa. Jag är nog lite åt det försiktigare hållet trots närmare 1500 h på rullskidor. Efter ett tvåtimmars testpass kan jag konstatera att det går åt en massa bromskloss. Lite längre period av bromsande och klossen börjar smälta. Hjulet ser dock inte ut att ta skada. Man kan också råka ut för överraskningen att öglan som man använder för att dra på pjäxan, längst bak på hakar fast runt bromsens övre del. Ingen katastrof, men lite struligt.

Sammanfattning

Dålig passform och onödigt krångel vid montering. Bromsen är inte i vägen, den medger kort bromssträcka i fart runt 15 km/h. Inte riktigt funkis att åka och konstant bromsa nedför längre backar. Krävs att man övar på att använda den, det är lätt att missa om skidan vinklas. Fick jag bestämma skulle delen som tar mot benet vara dubbelt så bred och det vara enklare att montera av bromsen för att få ned skidan i väska t.ex.

2015-07-05 01:34.


Kommentarer till blogginlägget


Tackar för det detaljerade utlåtandet. Har funderat på om broms kan vara något för mig. Men det verkar lite meckigt samt att backen jag helst skulle vilja ha det förmodligen skulle nöta ner bromsklossen snabbt.
2015-07-05



Det är inte så meckigt att du ska bli avskräckt om du tror du har nytta av en broms. Jag vet inte vad bromsklossarna kostar, men det är inte komplicerat att byta.
2015-07-05