Markus Andersson

Nytt träningsmål - springa 20ggr / månad

Hösten 2011 slutade jag satsa på löpning i samband med ännu en skada, var trött på allt för mycket skador & besvär, vilket får sägas varit orsaken till att jag slutat förbättra mig tydligt år från år, som jag gjorde fram t.o.m. 2008. Jag tyckte dock fortfarande om att springa, både som 1. motion/grund, 2. träning/mer och 3. tävling/prestation. Tanken var att delvis offra den högsta nivån för att i alla fall kunna genomföra de två lägre nivåerna UTAN skador & besvär, eller i alla fall betydligt mindre. Skriver "delvis" offra för att det fortfarande kan vara kul och trevligt att delta i en del lopp även om man inte presterar på personlig toppnivå, och jag trodde inte jag skulle tappa jättemycket på sänkt träningsnivå.

Nu några år senare kan jag bekräfta att hyfsad prestationsnivå har bibehållits trots att jag löptränat betydligt mindre och lättare, och periodvis t.o.m. riktigt lite / dåligt. Men jag får tyvärr också konstatera att skador och problem INTE sjunkit till en acceptabel nivå. Jag får därför fortsätta leta efter någon form av löpning som fungerar för mig/min kropp, och det är ju neråt i träningstuffhet man får fortsätta titta. Prioritet är i första hand att säkra nivån 1. löpning som daglig motion. Lyckas jag inte ens med det får jag sluta springa helt och hållet.

För att ändå försöka göra något halvpositivt av detta överlag negativa har jag nu satt upp träningsmålet att springa 20 ggr / månad, motsvarande 4-5 ggr / vecka. Resten av 2015, sen får jag utvärdera. Dvs en nivå jag hållit mig under sen hösten-11, ganska många månader t.o.m. långt under pga fortsatt skadestrul. Dvs målet är en klar ÖKNING i antal löppass, och en ambition att stabilt och utan problem ligga kvar där månad efter månad. Hur ska detta gå till kanske någon undrar? Svaret kan vara att det inte kommer funka... men snacka är ju lätt! Taktiken är i alla fall väldigt stor andel korta & lätta löppass. Typ 5km i stegrad distansfart blir nog vanligt. För ATT (kunna) springa, ofta, och kanske lägger det någon form av hållfasthetsgrund. Kommer inte helt sluta helt med tuffare pass, t.ex. intervaller, långpass eller lopp, men klart sparsamt med sådant tills jag (eventuellt) lyckats uppnå en stabilitet på nivån 20 löppass / månad.

2015-04-27 09:52.


Kommentarer till blogginlägget


Tror du är rätt ute där. Korta halvsnabba pass var det som funkade för mig när jag hade problem med knät. Ge inte upp nu nörden :-D
2015-04-27



När du skriver halvsnabbt har du nog lite prestationstänk inblandat också? Nu är min målsättning främst att kunna springa ofta, utan besvär. Optimalt för det vore väl kort och LUGNT, men nu skrev jag ju själv "stegrad distansfart" som ett vanligt exempel på pass, vilket är ungefär samma sak som halvsnabbt fast att man inleder lugnt. Min anledning har inte så mycket med bättre träningseffekt/prestation att göra, utan att det är skönt att springa lite fortare om kroppen känns bra. Tränar man lite & lätt kommer det nog kännas bra ganska ofta. Funkar inte halvsnabbt får jag sänka mig ytterligare en nivå från 2016, men det hoppas jag inte ska behövas...
2015-04-27



Hoppas det går bra. Jag tror personligen att det hade funkat bättre med fyra gånger per vecka plus nåt alternativpass som balanserar upp styrkan i de muskler du inte använder när du springer. Och lite längdskidor vintertid B-)

2015-04-27



Nej inget prestationstänk utan tänkte snarare på att man i regel springer bättre tekniskt i ett lite högre tempo. När man lufsar fram är det lättare och slarva
2015-04-27



Jag kommer inte att bara springa, veckorna planeras även innehålla 3-5 cykelpass, 1-2 simpass och 1-2 styrkepass. Även där oftast lätta pass.
2015-04-27