Rickard Dahlgren

#89: Mot nya mål

Jag, precis som flera andra som tränar, lägger konstant upp både kortsiktiga och långsiktiga mål för träning. Det kan handla om bland annat nyårslöften, Beach 20XX, specifik tävling mm. Vad det än gäller så innehåller målen ett eller flera sätt för att bli bättre på något eller endast må bra. 

Jag hade som målet efter nyår att träna för att komma tillbaka till en "viss" form som jag innehade för några år sedan. Men för att göra det behövde jag ändra mina träningsvanor, min kost behövde bli mindre regelbundet intagen och flera andra faktorer fanns som speciella mål. Då jag upptäckte att jag inte kan "göra om" mig till en tidigare kropp, gäller det istället att blicka framåt och se nya möjligheter och nya mål. Detta kan innebära att jag jämt och ständigt kommer att förändra, förbättra, dekonstruera och byta mina mål mot något "bättre". Det innebär inte att jag slutar vara mig själv, bara att mina träningsvanor testas för hur de fungerar i mitt nuvarande liv. Jag kan som sagt inte leva som jag gjorde förut, nu när jag har mer vetskap om hur jag tränade då. Det är det som är bra med träningsmål - att man kan gå tillbaka och se hur man gjorde och om man gjorde fel eller ej.

Från och med starten i måndags drog jag ner på min träningsmängd för att få ut mer av kroppens kapacitet och därför inte att byta ner den utan att bygga upp den igen. Dels är det kroppens kapacitet jag fokuserar kring och dels så kommer jag snart börja med kandidatkursen så tiden kommer helt enkelt inte finnas där för mig, på samma sätt som tidigare. 

Kroppen kan alltid förändras, det gäller bara att ta tag i viljan och leda den i riktning mot det mål man vill nå. Oavsett vilket träningsmål man innehar så är man på väg någonstans. Sluta aldrig utmana dig själv. Du kan mer än du tror.

2015-02-19 08:55.


Kommentarer till blogginlägget


Nyårslöften ska man egentligen börja med i mars istället. Då har dom två tråkiga månaderna passerat, och man ser ljuset igen. Då får man en mer positiv bild av målet.
2015-02-20