En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

2014

Ett riktigt inspirerande träningsår är till ända. 2014 så har jag försökt att bredda min träning till att även innefatta triathlon, cykel och skidåkning. Helt klart roligare med variation i träningen och förhoppningsvis minskar det skaderisken. Jag börjar även inse att löpning på längre sträckor än halvmarathon inte är min grej. Fokus för 2015 är att köra den träning och tävling som jag tycker är rolig och som jag mår bra utav. Då mitt jobb numera i stort sett är baserat i Stockholm och barnen börjar bli lite större ser möjligheterna att få till ett bra idrottsår goda ut. Min vana trogen vill jag så här efter nyår sammanfatta 2014 års mål och sätta några nya.

1. 14 timmars träning per månad

Inga problem, snittat på drygt 20 timmar trots riktigt svagt i oktober/november pga dålig motivation och långdragen hosta/snuva.

2. 100 mil löpning

Blev bara 73 mil, klart sämsta på många år men jag har hunnit med 240 mil cykel som jag inte planerat innan året började.

3. Avsluta en svensk klassiker

Japp, dock på mer än 24 timmar i total tid.

4. Springa lidingöloppet, ett marathon och 1-2 halvmarathon

Blev två halvmaror och Lidingö, känner inget intresse av att springa maraton.

5. Delta på ett kortare triathlon (kanske…)

Absolut, sjukt kul med Stockholm Triathlon

6. Fortsätta att njuta av min träning och vara noggrann med styrketräning och stretching för att vara skadefri

I stort sett skadefri hela året, riktigt skönt

Ser man till resultaten så är jag totalt sett nöjd, några mindre besvikelser men också flera nya pers:

Premiärmilen, 39:19 – gick lätt att hålla under 4.00 vilket var målet.

Ursvik extreme, sprang 3 deltävlingar med 1.10.44 som bäst. Ganska dåliga tider, jag har svårt att hålla bra tempo i kuperad terräng.

Kungsholmen runt, 1.27.38. Pers och grymt nöjd!

Vätternrundan, tog mig runt på drygt 14 timmar. Gjorde mängder av misstag, tänker göra ett nytt försök i år. Jag hade innan loppet cyklat 133 mil vilket var ok, ska försöka ligga på ungefär samma mängd i år eftersom det inte finns tid för mer träning. Hade dock inte kört någon spinning innan säsongen och det ska jag ändra på i år.

Bellmanstafetten: Precis under 19 minuter, lite besvikelse tidsmässigt men benen var lite tunga o sen tappade jag nog lite motivation när Carl sprang fel på sträckan innan.

Kistaloppet: 38.03, nytt pers och sjukt nöjd. Hade en tung kilometer (nr 8) men annars höll jag lätt 3.50 på alla kilometrar.

Stockholm Triathlon: 1.16 på sprint, framförallt bra löpning även om sträckan nog var lite kortare än 5 km så tiden typ 18.15 var nog inte helt rättvisande. Ändå otroligt nöjd då det var mitt första triathlon.

Lidingöloppet: 2.27 var en riktig besvikelse, gick ut för att kunna komma in i närheten av 2.15 men gick in i väggen efter 2 mil.

Amsterdam halvmarathon: 1.29 var ok men jag hoppades på några minuter bättre, bra tempo första halvan men kunde inte hålla i på samma sätt som på Kungsholmen runt i maj. Vet inte orsaken men blev sjuk några dagar senare så kroppen kanske inte var riktigt frisk.

Jag har tävlat mycket 2014, säkert 15 tävlingar om testtriathlon och Vasaloppet räknas in. Det har dock varit roligt varje gång och jag hoppas på något liknande 2015, här kommer mina målsättningar:

Träning:

20 timmar träning per månad i snitt är målet inklusive jobbpendling på cykel.

Löpning:

80 mil löpning, i lopp är målet att dels fortsätta trenden att springa under 40 minuter på millopp vilket jag klarat senaste två åren. Det vore även kul att förbättra mitt pers på Kungsholmen runt halvmarathon.

Triathlon:

Crawla en hel simning på ett triathlon, delta i minst två riktiga triathlon och 3-5 testtriathlon. Förbättra resultatet i Stockholm samt testa minst olympisk distans.

Klassikerloppen:

Under 12 timmar på Vätternrundan och 8 timmar på Vasaloppet.

I övrigt det vanliga målet att njuta av träning och vara noggrann med planering och stretch/styrka för att undvika skador.

Lycka till med träning och tävling 2015!

2015-01-03 22:36.


Kommentarer till blogginlägget