En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Motivation och uppehåll

Har blivit väldigt lite träning de senaste veckorna. Var väl inte riktigt omotiverad men att inte riktigt veta vad jag skulle hitta på för gymövningar samt den totala avsaknaden av snö sammanföll precis samtidigt som minisemester hem till mor och far samt flytt. I början var det lite bekvämt att inte träna så mycket men den senaste veckan har det kliat i hela kroppen. Det är väl en fördel att kroppen börjar bli rastlös av att inte få träna. Tyvärr har jag bara inte haft tid. Men i helgen som var hade jag bestämt mig för att jogga lite ute på lördagen (är grymt less löpbandet). 

Sov som en gris och hela lördagen försvann i diverse ärenden men det blev i alla fall att shoppa ett par termotights. Grymt besviken över att lördagen inte fick bjuda på någon motionsaktivitet. På söndagen blev det en timme på gymmet och när jag skulle gå därifrån var det som om benen ville springa av sig själv. Gick direkt upp och drog på mig varmare kläder och mina nya termotights och gav mig iväg. Gav min (om två veckor) sambo en påse med vatten och svetthandduk och sa att hör jag inte av mig på dryga timmen kan du ju efterlysa mig. Du kan hämta mig efter marnäsvägen om en timme max om jag ringer.

Började jogga och tyckte att byxorna hämmade mig lite men det var så härligt att jogga så att jag fortsatte, och fortsatte och fortsatte. När gatulysena tog slut i Marnäs vände jag och begav mig hemåt igen. Fick ny kraft och kunde öka! När telefonen meddelade att jag joggat en mil på lite drygt en timme blev jag förvånad över hur frisk jag kände mig i kroppen. Ringde och beställde hämtning och joggade på i ytterligare dryga kilometern. 

En dryg mil är inte mycket för många och en mil på lite drygt en timme är långsamt för ännu fler men för mig är det nog det bästa passet jag gjort. Även om jag kände mig lite seg där efter 6km hittade jag andra andningen och kunde mata på. Joggade på asfalt men kände inte av knän och höfter det minsta. Det var ren och skär glädje för mig. När jag väl mötte bilen som skulle hämta upp mig kände jag även att jag nog kunnat jogga några kilometer till. Jag var heller inte så speciellt andfådd eller ansträngd vilket kändes ännu bättre. 

Även om jag denna vecka kommer att ha fullt upp med flytten och varje dag i kalendern är bokad för middagar och fika med vänner och bekanta så kommer jag att vara ute med mina nya vänner termotightsen. Hinner jag inte före klockan 20.30 får jag väl ta det efter 20.30. Det är härligt att ha kommit igång igen efter drygt två veckor med lite träning. Målet om en halvmara under 2015 är nog kanske inte så overkligt.

2014-11-17 15:23.


Kommentarer till blogginlägget


För att det ska bli roligare att ta sig till gymmet kan det funka om man lär sig lite fler övningar. Kanske har du någon instruktör du kan fråga?
2014-11-17



Jag har rätt så många övningar som jag varierar mellan. Hade bara en lågperiod när det kändes som om det inte riktigt tog som det skulle. Men nu är jag tillbaka och gymmet är mycket roligare än för några veckor sedan. Älskar att spana in andra på gymmet för då får man många roliga uppslag på övningar.
2014-11-18



Lätt att få lågperiod nu i November. Allt känns lite tristare än vanligt i dessa nyanser av grått. Jag brukar skriva om mitt program 1-2 gånger i månaden bara för att försöka göra träningen lite roligare. Och förstås för att inte hamna i slentrianträsket..
2014-11-18