Patrik D

Ironman Sweden/Kalmar - race report

Så var dagen äntligen kommen och tyvärr redan förbi. Målet sattes upp för drygt 3 år sedan i samband med att jag skulle börja studera vid Chalmers och det tyngre arbetet inom livsmedelstillverkning skulle lämnas bakom sig. När dagen i större utsträckning bestå av stillasittande var det klart att det var dags att återuppta någon form av träning, då i första hand löpning – vilket i yngre dagar varit en stor del av mitt liv. Att målet ställdes in på en Ironman kommer, så vitt jag vet, från Mix Megapols Morrongäng och dess ena programledare Ingmar Allén som på äldre dar fick samma geniala idé.

Våren innan skolstart började jag och min fru äta lågkolhydratskost och året därpå även i kombination med periodisk fasta, något som visat sig vara till stor hjälp för min träning under framförallt det senaste året – då min kropp på så vis haft gott om tid att ställa om till att primärt använda fett som bränsle istället för ett begränsat förråd av glykos i musklerna. Under denna tid har jag träffat en och annan skeptiker när det gäller att kombinera kosten med all träning som denna idrott är förenad med - de största och mest oroliga har troligen varit mina föräldrar.

Sedan Tjörn Triathlon förra året har jag hela tiden varit inställd på att ha liknande upplägg inför Kalmar, dvs. att fasta från runt kl. 12 dagen innan start för att kroppen skall kunna lägga all energi på att faktiskt föra mig framåt istället för att smälta mat. Under den sista veckan innan start åt jag mer kolhydratrika livsmedel än vanligt, i form av morötter och potatis – samma gällde under restaurangbesöken i Kalmar. Frukostarna på hotellet bestod i princip av det jag brukar äta, men mer grönsaker: äggröra, bacon, köttbullar, smör, ost, gurka, tomat, paprika och avokado.

Sista målet på fredagen blev något jag ätit i drygt 3 års tid och som jag står mig riktigt bra på, en äggröra med vitkål, spenat, majonnäs och bacon.

Lördagen skulle börja kl. 4 men den utlovade dåliga sömnen gjordeatt jag började greja vid 03:30. Hade fått 8 timmars sömn dagarna innan och var pigg som en lärka. Magen var lugn och kände ingen panik över att behöva tvinga fram något ”nr 2” innan start utan blev bara till att tömma blåsan. Tog med mina färdigpackade påsar till växlingen för att ladda cykeln med lite gel och sportdryck, pumpade cykeln till 7 bar och kollade till växlingspåsarna. Insåg att det skulle bli svårt att famla runt bland alla påsar så tog en bit av väderskyddsplasten och knöt runt snörena – något jag skall komma ihåg till nästa gång: Ordna ett unikt snöre för växlingspåsarna.

Gick tillbaka till hotellet och lämnade cykelpumpen, ett sista toabesök och sedan iväg mot starten. Bytte om i lugn och ro, skönt utan stress. På träningssimningen på fredagen hade jag tryckt på för att se vilket tempo som kändes ok, så valde att ställa mig i fållan för upp till 1:10. Kan väl säga att jag troligen inte ställt mig i den första fållan även om jag siktat på att klara 1:05, med tanke på att det även fanns simmare där som klarade sub 0:55.

När min fru lämnade mig för att gå bort till åskådarplats började jag fokusera på vad som komma skall, kändes som en evighet till start. Var ivrig att få komma iväg, så när det väl började röra sig framåt var det väldigt skönt. Äntligen!

Väl framme vid rampen ner i vattnet så var det bara att börja dra iväg, såg och fungerade hur bra som helst med rullande start. Det blev en och annan knuff hit och dit på väg ut mot första bojen men inget som var något problem. Vid någon boj fick jag även en fot på simglasögonen, men allt satt där det skulle. Kände som jag hittade en bra rytm och körde på rätt konstant och ostört hela vägen, höll mig till kanterna och simmade säkert en bra bit längre, men helt klart skönare att ha en lugn och behaglig start på dagen än att ta in någon minut. Kom upp ur vattnet på 1:07:30, redan klart före tidsschemat.

Tipset från race-briefingen om att dra in simmössa och simglasögon i ena armen på våtdräkten fungerade strålande, så var skönt att slippa vela med det också. Tog min påse och in i tältet, tog det hyfsat lugnt men var riktigt skönt att endast ha de saker som faktiskt skulle användas liggandes framför sig. Ur ut tältet, slängde påsen vid insamlingen och iväg mot cykeln och därefter vidare ut. Tog 3:54.

Blev lite för stressigt att ta sig upp på cykeln, så tog lite extra tid att få fast skorna, men därefter bar det av mot Ölandsbron.

Gick fort bort till bron och gick rätt ok att ta sig över den högsta punkten, säkert med mycket hjälp av vinden som jag ännu inte tänkt så mycket på. Väl över krönet var det bara att trycka på och jag lyckades hålla mig över 40 km/h längs resterande delen av bron. Enligt plan tog jag några klunkar vatten efter 20 minuter, när jag var inne i Färjestaden, därefter 1/3 gel efter ytterligare 20 minuter tillsammans med några klunkar vatten samt några munnar sportdryck vid ca 1 timme. Körde därefter varannan gel och varannan sportdryck var 20:e minut tillsammans med några klunkar vatten.

Västra sidan av Öland gick fort, vinden ställde inte till det allt för mycket utan det var framförallt några skarpa kurvor som saktade ner farten. Det var under denna strecka jag började fundera mer kring vinden och hur den låg, förstod att det skulle bli motvind på tillbakavägen över Alvaret och längs Ölandsbron, men tyckte allt kändes bra så försökte köra på eftersom jag visste att det skulle gå långsammare på vägen tillbaka och att loopen på fastlandet var mer kuperad.

Väl i Degerhamn så visste jag att det väntade en backe, men den gick helt klart lättare än jag förväntat mig från när jag åkte bil uppför den på torsdagen, väl uppe så var det bara att trycka på över Alvaret och få hjälp av vinden igen. Bytte min första flaska vatten vid Hulterstad (74 km), vilket gick bra trots att jag aldrig tagit en flaska i farten tidigare. Väl uppe vid svängen för att återigen ta sig över Alvaret gjorde vinden sig gällande igen. Gick bra mycket trögare men försökte hålla en hyfsat jämn ansträngningsnivå. När jag väl kom över så ökade hastigheten igen på vägen upp mot Ölandsbron. Var inte fullt lika jobbigt att ta sig tillbaka över Ölandsbron som jag befarat.

Det var riktigt skönt att komma in för varvning i Kalmar, jag relaterade de 6 kvarvarande milen till en bekant runda hemma och tänkte ”det är ju inte så farligt”, så efter en snabb tripp in till rondellen var man på väg ut igen. Tyckte denna loopen skulle bli hyfsat lugn eftersom det var mer växtlighet m.m. men gick rätt trögt med en del vind som ställde till det. Kom även en skvätt regn, men var rätt lugnt. Det tuffade på ganska jämnt och tog min andra flaska vatten vid Läckeby (141 km). När det började närma sig växling flyttade jag över de 2 extra gel jag hade på cykeln till tridräkten och satte klockan på armen. Totalt på cykeln fick jag i mig 2 ½ flaskor vatten, ca 230 g gel och 1 l sportdryck, helt klart mindre än jag räknat med men fanns inget behov för mer. Cyklingen tog 5:33:44, drygt 30 minuter snabbare än vad jag hade varit nöjd med.

Hängde upp cykeln, hämtade påsen och in i tältet igen. Nu var jag tacksam för tipset att lägga i ett extra par strumpor i löppåsen eftersom allt var blött efter regnet. Tog lite längre tid eftersom strumporna skulle bytas men gick ändå bättre än plan (5 minuter), iväg efter 4:43.

Iväg in runt centrum och samla gott om energi från publiken, benen kändes grymt bra och det gick väldigt fort de första 3 km i centrum, strax under 04:50/km. Först efter drygt 8 km kom jag in i ett bättre tempo som sedan höll rätt bra in i mål, mellan 05:20-05:30. Har märkt att jag mer eller mindre springer lika bra i ett triathlon som vid ren löpning. Väl ut ur centrum så mötte jag min hejarklack, var härligt att få några sekunders fokuserat stöd och peppning, även om jag var rätt glad och stark.

Tog tillvara på tipset om att gå vid varje vätskestation för att få ner det som man tog åt sig. Tog i början 2 muggar vatten men senare blev det 1 mugg vatten och 1 mugg över huvudet. Tog en mun med gel drygt en km innan varje vätskestation, skippade ibland då jag kände att jag hade tillräckligt.

Längs vägen fanns ett flertal kilometerskyltar som inte alltid gällde det aktuella varvet, men då tänkte jag istället att snart är jag där igen och då är det den siffran som gäller – tyckte det var skönt att se skyltarna och tänka att det faktiskt inte är så långt kvar.

Väl inne på sista varvet så kändes fortfarande allt strålande, inte ont, inte trött, tempot kändes bra och leendet höll fortfarande.

Började tänka mer på målgången. Kom ihåg hur jag kände mig när jag gick i mål på Tjörn förra året och hur känslosamt det blev. Har hela året tänkt att det skulle bli betydligt starkare känslor vid en Ironman-målgång, men vet att jag var betydligt tröttare under löpningen på Tjörn än vad jag kände denna gången. De sista kilometrarna var en fröjd, vid sista vätskekontrollen hällde jag bara vatten över mig och fortsatte köra på.

Väl in på den blå mattan så kom den där obeskrivliga känslan som endast ett fåtal lopp troligen kan ge en. Tänkte inte ens att kolla på klockan över målgången, gav bara speakern en high-five, lyfte armarna och trippade i mål och fick höra orden man väntat så länge på:

Patrik, you are an Ironman!

Sedan efter målgång fick jag väl den skönaste kommentaren av en av sjukvårdarna när jag skulle plåstra om några små skavsår jag fått på fötterna: ”Du ser ju oförskämt pigg ut” - Tack, svarade jag :)

Känns som ett bra kvitto på att man tränat tillräckligt, i varje fall.

Under dagen behövde jag aldrig besöka toaletten och blev 260 g gel på löpningen som varade i 3:51:01 (13 minuter snabbare än vid min första träningsmara för 6 veckor sedan), så totalt 5 gel och 1 l sportdryck blev det under mina 10:40:52 ute på banan, annars endast vatten.

Med målsättningen att hamna närmare 11 än 12 timmar, så är jag utomordentligt nöjd med min tid :)

Efter målgång fick jag äntligen mina föräldrar att förstå att kosten som jag och min fru äter får kroppen att fungera alldeles utmärkt, behövde bara genomföra en Ironman för att bevisa det ;)

Nästa år är det dags igen, får se vad för mål man kan sätta upp då. Hoppas en vinter till med trainern ska ge ytterligare förbättring och med lite fokus på löpningen ska det säkert gå att kapa några minuter där också :)

2014-08-19 17:33.


Kommentarer till blogginlägget


Riktig bra genomfört lopp! Vi var kanske jämnt fram till löpning sedan spräng du nästan 50min snabbare än mig ;)
2014-08-20



Kul läsning. Ang din kost så håller jag på å kollar igen om seminaridag från i maj med forskare, läkare och idrottare som talar om faran med socker å vitt mjöl. Totalt fem avsnitt å finns på urplay. Lågkolhydratkost låter verkligen som det enda rätta å förmodligen ngt jag själv successivt kommer börja med.
2014-08-20



Grattis till väl utfört lopp jättebra läsning mina tankar på tider för kommande år är som dina.
2014-08-21



Ryan, tack! ja det ser ut så men det löser du till nästa år :) jag ska nog förbättra mig också i och för sig ;)

Alfred, har inte kikat på dom men läst en del böcker. Ska läsa 2 böcker under min ledighet nu som handlar ju som lågkolhydratkost vid uthållighetsidrott och även en för just triathlon. All egen erfarenhet talar varje fall för kosten, aldrig gått in i väggen och tycker jag återhämtar mig riktigt bra efter även långa pass. Man måste ju dock ge kroppen tid att ställa om sig om man testar, minst en månad men är väldigt individuellt.

Tack Joakim :)
2014-08-21