Fredrik Winberg

Märkesbyte

"Undrar om jag har sprungit slut på de här skorna?" har jag tänkt några gånger under de senaste veckorna. Och när det nu gjort mer och mer ont i låret och sista passet gick över i knät också, så blev det ännu mer fundersamt. Har nu varit i Korea i en vecka, vilket också blev träningsvila - programmet där var för späckat för att hinna med någon träning, och benen behövde nog lite vila. Gjorde ont några dagar, men blev ok till slut. Maria passade på att boka tid hos en naprapat till idag, så dit gick jag och fick konstaterat att lårmuskel och höftböjare är på tok för korta i höger ben. Stretchövningsläxa och ett par återbesök ordinerades! Min mest avskydda stretchövning, dessutom. Dels för att den gör ont - med andra ord; behövs! - dels för att den gör ont i knät som man stöder på. Jag har inga bra knän.

Så för att göra dagens utgiftstak ännu högre gick jag förbi Runner's Store och tittade på skor också. Där konstaterade säljaren att det syns att mina nuvarande är "nedsprungna", pronationsstödet är nästan borta och de har börjat kantra inåt redan när de står för sig själva. Jag har undrat om jag eventuellt köpte för stora skor sist, men nej, det tyckte han inte, däremot en för bred modell. Foten har nu börjat halka runt i skon. Så gick han iväg för att leta upp några modeller att välja mellan - och kom tillbaka med en enda. Den enda som fanns inne i min storlek; Asics Gel Kayano 20. 

Satt bra, det blev en "jajustdet, det är SÅ pronationsstödet ska kännas"-upplevelse när man klev i skon. Satt skönt på foten, och, ja, som sagt, det fanns inget att välja på, så skulle jag ha skor idag var det den eller ingen. Så det blev den. 

Eftersom det var över en och en halv vecka sedan senaste passet så gick jag ut på en testrunda när jag kom hem - test både för ben och skor! Skönt med ny spänst under fötterna. Man glömmer bort hur mycket "pigga" skor påverkar löpkänslan. Men det blev ett jobbigt pass, tog emot ordentligt i benet. Det blir ett snett och kort steg, så det känns väldigt motigt. Men efter fem kilometer ungefär lossnade det lite, så de sista två kändes faktiskt helt ok. Men jag undrar lite om det verkligen kommer att gå att klara halvmaran. Framförallt om det kommer att gå att pressa tiden. 

2014-08-14 20:31.


Kommentarer till blogginlägget


Vad är det för stretchövning du fick som läxa? Jag har samma problem och behöver hitta bra stretchövningar.
2014-08-14



Den sista av de som visas på den här sidan:
http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=1209&n=
Med det viktiga tillägget att inte greppa "bakre" foten med båda händerna utan använda den andra (motsatta sidan mot den man stretchar) att ta stöd mot något för att hålla balansen. Börjar man hålla på att vingla tar det på fel muskler och blir dessutom inte bra för knät.
2014-08-23



Här är den nog ännu bättre beskriven:
http://danslararen.blogspot.se/2012/04/rorlighetstraning-del-2-stretching.html

2014-08-23



Och, en grej som är urviktig för mig åtminstone men som kanske inte framgår så tydligt av de här bilderna är att vara noga med att ha ordentligt med kudde under knät. Nödvändigt för mig, annars funkar det inte alls. Vet inte vad de har för stål-knän de som gör den på platta marken.
2014-08-23