En FunBeat-användare

Du är inte inloggad på FunBeat.

För att titta på den här personens träningsdagbok och profil så måste du logga in på FunBeat.

Att inte ge upp

en gång fick jag höra att "träningsdagbok är bra, då kan man se sina framsteg". Sen januari i år har mina resultat bara försämrats. Att då regga sina träningspass, se dem bli kortare och långsammare, är direkt nedslående.

Hur gör man för att inte ge upp? När sömnbrist, feber (egen och barnens) och nu senast tropisk värme gör att man inte har nån ork alls. Jag vet inte hur många gånger i år jag "tagit nya tag". Försökt en gång till. Och en gång till. Misslyckats fler gånger än jag vill tänka på. Gått gråtande hem från den planerade löprundan eftersom kroppen inte orkar. Alls. 

Alla svackor har ett slut, det vet jag. Någon gång gör jag milen under timmen igen. Någon gång klarar jag av att göra en mil igen. Jag vet bara inte när. Tar nya tag. Jag vill inte ge upp!

2014-08-09 14:19.


Kommentarer till blogginlägget


"Man har inte misslyckats förrän man slutat försöka" har någon klok människa sagt. Jag brukar tänka på det just i de lägena som du beskriver. Så länge jag bara orkar försöka igen och igen så har jag inte misslyckats!
(Med elak astma, en historia av ledproblem, inflammerade muskelfästen, löparknä mm mm så har det blivit några omstarter för mig också, så jag tror att jag vet hur det känns)

Heja dig - ge inte upp!
2014-08-09



Instämmer med Jennys kloka ord.
Tycker att du är för tuff i kraven. När man är inne i sjukträsket med små barn och då sömnbristen är regel snarare än undantag är man fysiskt nära randen. Att då sätta krav om träningsupplägg och resultat låter övermäktigt! Försök träna för själslig vinst närmsta året.
Underbtiden ladda inspiration av andra och dröm eller planera vad du ska göra när omständigheterna är ok.

Häng i!! Du kommer tillbaka.

2014-08-09



Tack för kloka råd. "Man har inte misslyckats förrän man har gett upp" - det ska jag bära med mig! Sommarvärmen är skön, men när den går över kommer jag att sova bättre om natten. Då blir nog allt annat lättare också.
2014-08-09



Många kloka råd redan, men när jag hamnar där du är nu (tyvärr hänt för många gånger) brukar jag ta en funderare över varför jag egentligen tränar. Vad är mina egentliga mål (typ må bra, få egentid, rensa tankarna)? och vad är mina låtsasmål (så som tider och lopp)?
Slutligen brukar jag plocka bort alla prestationskrav. Möjligtvis sätter jag upp ett mål om att jag ska snöra på mig springskorna 2-3 ggr per vecka. Om rundan sen blir 10 eller 100 min spelar ingen roll. Eller om jag hamnar upp med att promenera hela sträckan.

Men mitt allra största råd är att lyssna på kroppen, den vet ofta vad som är bäst. Det är huvudet som brukar ställa till det (oavsett om det är ens latmask eller övermotiverade jag som gör det).

Hoppas du hittar glädjen i träningen igen :)
2014-08-10